Онлайн измамите са все по-разпространени и хакерите измислят най-различни методи да заблудят жертвите си. И макар сценариите и ситуациите да са най-различни, в основата си голяма част от тях разчитат на една и съща концепция, съобщава MakeUseOf.
Най-често в „сърцето“ на измамите се използва една и съща тактика или трик. И тя е да се активира конкретен вид страх в жертвата. Това е т.нар. „страх, че пропускаш нещо значимо“ (FOMO). Въпросният страх може да е породен от нещо положително – например страхотна оферта за даден продукт. Може и да е провокиран от нещо негативно – например потенциално заболяване.
Характерно за FOMO е, че цели да провокира хората да действат бързо, по възможност без да обмислят много. „Действай сега, защото после ще е късно“, „Последни бройки“, „Сега или никога“, „Само за избрани“, „Няма достатъчно за всички“ и други подобни фрази са в основата на FOMO. Но това е само една малка част от възможните вариации. Тези примери са използвани най-вече за фалшиви оферти и мними онлайн магазини, които целят да накарат хората да правят поръчки и плащания, без да обмислят и проверят внимателно предложенията.
Друг вариант е FOMO сред бизнес клиенти. Популярни са измами, насочени към представители на големи фирми, които получават атрактивни предложения или пък дори почти заплашителни призиви веднага да изпратят пари на дадена сметка, защото важен клиент чака плащането си.
Друга тактика е FOMO през социалните мрежи. Създават се фалшиви профили или страници, които изграждат нереалистични представи и очаквания за лукс, популярност, интерес и др. Това се използва за популяризиране на определени продукти или сайтове, които уж да помогнат за постигането на същите ефекти и у потребителя. Например „инвестирайте в тази криптовалута, за да спечелите много пари с лекота, хиляди хора вече го направиха“.
Някои FOMO измами могат да се прилагат целогодишно, а други са „сезонни“. Те се възползват от скока в търсене на почивки за лятото, пътувания до популярни дестинации, коледни промоции и др. Характерна черта за повечето FOMO измами е, че почти винаги са обвързани с някакъв много кратък срок и ограничения.
Тези измами се засичат трудно и заради факта, че много редовни търговци също използват подобни призиви, за да привличат клиенти. Разликата обикновено е, че даденият продукт с ограничена стока бързо се изчерпва, докато измамният може да стои с часове и дори дни. Също така редовните търговци са много по-прозрачни с условията, данни за контакт и др.
Най-сигурното противодействие на FOMO измамите е самообладанието. Човек трябва да укроти порива да се възползва от „уникалната оферта“ и да я провери по-внимателно. Дори и тя да е била истинска и да я изпусне, загубата ще е по-малка, отколкото ако прибърза и изпрати парите си на измамник и не получи нищо.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари