Това лято Google започна да разпространява новия си API с име Topics, който "позволява на браузъра да споделя информация за интересите на потребителя с трети страни, като запазва неприкосновеността на личния живот". Като част от новия пясъчник (Sandbox) за поверителност на Google, новият API се очаква да замени текстовите бисквитки на трети страни, които ни следват от много години насам, съобщавайки къде ходим и какво купуваме, наред с каква ли не друга информация.
Програмният интерфейс Topics беше включен в юлската версия на Chrome 115 и ако все още не сте го инсталирали навярно съвсем скоро ще го направите. Ако идеята за споделяне на информация за интересите ви с трети страни не ви се харесва, можете лесно да изключите тази опция. Ето как може да стане това:
В Chrome започнете от трите точки в горния десен ъгъл и отидете в Настройки (Settings) > Поверителност и сигурност (Privacy and Security) > Поверителност на рекламите (Ad privacy).
Може би е по-лесно просто да въведете в адресния ред следното: chrome://settings/adPrivacy. Във втория случай ще се появят три категории:
• Рекламни категории, които определят интересите ви въз основа на историята на сърфирането ви.
• Реклами, предложени от сайтове, които предлагат реклами въз основа на сайтовете, които сте посетили.
• Оценка на рекламите, която споделя данни със сайтовете, за да им помогне да измерят ефективността на своите реклами.
При тях е важно следното. Можете да кликнете върху всяка от тях за да разберете повече за това какви интереси и сайтове са свързани с вас в Google. Можете дори просто да изключите подкатегориите за всяка от тях - например, в раздел "Рекламни теми" можете да блокирате "Бизнес" и "Индустриални", но да оставите активни "Компютър" и "Видеоигри".
Кликнете върху всяка от тях. Ако желаете, можете да направите кратка пауза, за да проверите и разберете повече за това какви интереси и сайтове са свързани с вас в Google. Можете дори просто да изключите подкатегориите за всяка от тях – напримерлалто вече казахме, в раздел "Рекламни теми" можете да блокирате "Бизнес" и "Индустриални", но да оставите активни "Компютър" и "Видеоигри".
Изданието The Verge дава съвет, че ако обаче искате да си спестите време и да не влизате във всяка от трите категории, просто ги изключете всичките. И сте готови. Разбира се, това не е безотказен метод за защита на личните данни - така например отделните сайтове могат да имат свои собствени специални текстови бисквитки, пиксели за проследяване и други методи за събиране на данни за вас. Но това е едно много добро начало. А ако не е достатъчно, можете да разгледате някои от по-ориентираните към поверителността браузъри, като DuckDuckGo и Brave.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари