Група руски инвеститори финализираха продажбата на активите на „Яндекс“, базирани в Русия, с което потвърди, че компанията тотално и окончателно напуска местния пазар. Новото предприятие ще се съсредоточи върху дейности, свързани с изкуствения интелект, докато старата търсачка ще продължи да работи в рамките на строго контролирания от Кремъл интернет в страната.
Основните активи, принадлежащи на Yandex, бяха продадени на руски инвеститори в сделка на стойност 5.4 млрд. долара. Холандската компания майка на Yandex (Yandex NV) вече се е „освободила напълно“ от останалите си дялове и каквото и да било участие на руския пазар, като активите са прехвърлени на нова компания с името Nebius Group.
Според Techspot Nebius възнамерява да се преструктурира за пазара на изкуствен интелект, като се съсредоточи върху четири различни бизнес области: облачни изчисления, маркиране на данни, самоуправляващи се автомобили и образователни технологии. Yandex NV, която продаде оставащия си миноритарен дял (28%) за повече от 2.8 млрд. долара, ще спре да използва марката Yandex на 31 юли.
Сделката бе затворена след двегодишни преговори. Ръководството в Кремъл участва активно в сделката, като руските официални лица поискаха значителна отстъпка (50%) при продажбата на чуждестранните активи. Европейските власти бяха наложили ограничения на съоснователя на „Яндекс“ Аркадий Волож след войната на Русия срещу Украйна, но отмениха санкциите през март 2024 г., след като Волож осъди конфликта и позицията на Москва.
Сега руският бизнесмен се завръща като главен изпълнителен директор на Nebius, твърдят неназовани източници. Настоящият председател на Yandex NV, Джон Бойнтън, потвърди, че всички връзки с Русия вече са преустановени. YNV също така се стреми да върне акциите си на Уолстрийт, а руската марка „Яндекс“ вече ще се търгува в Москва под новото наименование YDEX.
Волож изглежда се интересува от разширяването на хардуерните перспективи на Nebius, основавайки се на „работните взаимоотношения“, които Yandex има с Nvidia от години. „В интерес на Nvidia е да диверсифицира клиентската си база; те се интересуват от разрастващи се компании като нас“, заяви изпълнителният директор. Компанията планира да утрои броя на графичните процесори на Nvidia за своите центрове за данни, засилвайки възможностите си в областта на изкуствения интелект, за да се конкурира по-добре с големите технологични предприятия.
Отсега нататък брандът Yandex ще бъде изцяло с руска собственост, без преки връзки с чуждестранни дейности. Компанията се зароди по време на дот-ком бума в края на 90-те години на миналия век и стана известна като „руския Google“ заради едноименната си уеб търсачка, пусната през 1997 г. Yandex Search ще продължи да съществува и след сделката, а Кремъл вероятно ще наложи още по-голям контрол върху руската структура и целия руски интернет сектор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари