SpaceX отчита 20 пъти по-малко клиенти на Starlink, отколкото очакваше

Стоян Ненов Последна промяна на 14 септември 2023 в 20:13 420 0

Starlink

Снимка SpaceX

SpaceX отчита 20 пъти по-малко клиенти на Starlink, отколкото очакваше

През 2015 г. SpaceX се подготвяше активно за своята нова услуга Starlink. По това време тя „продаваше“ идеята за глобален сателитен интернет на инвеститори, като в презентацията си прогнозираше, че към края на 2022 г. ще има 20 млн. абоната на услугата и приходи в размер на 12 млрд. долара, от които 7 млрд. долара са оперативна печалба. Реалността обаче е много по-различна.

Според документи, които са видяни от Wall Street Journal, към края на 2022 г. Starlink има едва 1 млн. активни абонати. А приходите са в размер на 1.4 млрд. долара. Не става ясно дали това е достатъчно, за да може услугата да бъде на печалба, макар че по-ранни изказвания на компанията от тази година подсказват, че по-скоро не е.

Все пак не всичко е лошо. През 2021 г. приходите са били едва 222 млн. долара. Това показва доста бърз ръст на Starlink, макар и да е много далеч от първоначалните желания на компанията. Изданието отчита, че SpaceX не е успяла да изпълни прогнозите си и изостава значително.

Пред CNBC вицепрезидентът на SpaceX и ръководител на Starlink Джонатън Хофелер казва, че към момента услугата има „доста над“ 1.5 млн. клиенти. В това число влизат както частни клиенти, така и фирми. Компанията запазва положителната си нагласа за развитието на Starlink, като очаква да има „милиони и милиони“ абонати в бъдеще, но не уточнява кога.

Ars technica припомня, че според президента и главен оперативен директор на SpaceX Гуен Шотуел, компанията иска през 2023 г. Starlink да излезе на печалба. SpaceX досега не е коментирала какво е финансовото състояние на услугата и колко е далеч или над границата на печалбата и загубата.

Според данните на Wall Street Journal, за първите три месеца на 2023 г. Starlink е на малка печалба - 55 млн. долара спрямо 1.5 млрд. долара приходи. Не е ясно дали услугата е задържала печалбата и през следващите месеци.

Starlink е оператор на най-голямата мрежа малки сателити в ниска орбита, които осигуряват високоскоростен интернет достъп. До момента в орбита са над 4700 сателита. Услугата се предлага с амбицията да бъде алтернатива на всички останали методи за интернет достъп, но с увеличаването на абонатите се наблюдава и спад на средните скорости. Нужно е да има още повече сателити в орбита, които да осигуряват достатъчно капацитет.

Starlink иска да се позиционира като услуга, която е подходяща за хора в отдалечени или трудно достъпни райони, където традиционните методи за интернет достъп са по-малко, по-скъпи или липсват. Според анализа на The Wall Street Journal основната „заслуга“ за голямото разминаване между първоначалните очаквания на Starlink и реалността са заложените цели от Илон Мъск. Той е известен със склонността си да поставя изключително амбициозни срокове, които след това трудно биват изпълнявани. В началото Starlink е продавала дори терминалите за достъп на загуба, за да ускори навлизането на услугата. Това вече не е така, като цените за оборудването бяха повишени да покрият всички разходи.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !