През 2015 г. SpaceX се подготвяше активно за своята нова услуга Starlink. По това време тя „продаваше“ идеята за глобален сателитен интернет на инвеститори, като в презентацията си прогнозираше, че към края на 2022 г. ще има 20 млн. абоната на услугата и приходи в размер на 12 млрд. долара, от които 7 млрд. долара са оперативна печалба. Реалността обаче е много по-различна.
Според документи, които са видяни от Wall Street Journal, към края на 2022 г. Starlink има едва 1 млн. активни абонати. А приходите са в размер на 1.4 млрд. долара. Не става ясно дали това е достатъчно, за да може услугата да бъде на печалба, макар че по-ранни изказвания на компанията от тази година подсказват, че по-скоро не е.
Все пак не всичко е лошо. През 2021 г. приходите са били едва 222 млн. долара. Това показва доста бърз ръст на Starlink, макар и да е много далеч от първоначалните желания на компанията. Изданието отчита, че SpaceX не е успяла да изпълни прогнозите си и изостава значително.
Пред CNBC вицепрезидентът на SpaceX и ръководител на Starlink Джонатън Хофелер казва, че към момента услугата има „доста над“ 1.5 млн. клиенти. В това число влизат както частни клиенти, така и фирми. Компанията запазва положителната си нагласа за развитието на Starlink, като очаква да има „милиони и милиони“ абонати в бъдеще, но не уточнява кога.
Ars technica припомня, че според президента и главен оперативен директор на SpaceX Гуен Шотуел, компанията иска през 2023 г. Starlink да излезе на печалба. SpaceX досега не е коментирала какво е финансовото състояние на услугата и колко е далеч или над границата на печалбата и загубата.
Според данните на Wall Street Journal, за първите три месеца на 2023 г. Starlink е на малка печалба - 55 млн. долара спрямо 1.5 млрд. долара приходи. Не е ясно дали услугата е задържала печалбата и през следващите месеци.
Starlink е оператор на най-голямата мрежа малки сателити в ниска орбита, които осигуряват високоскоростен интернет достъп. До момента в орбита са над 4700 сателита. Услугата се предлага с амбицията да бъде алтернатива на всички останали методи за интернет достъп, но с увеличаването на абонатите се наблюдава и спад на средните скорости. Нужно е да има още повече сателити в орбита, които да осигуряват достатъчно капацитет.
Starlink иска да се позиционира като услуга, която е подходяща за хора в отдалечени или трудно достъпни райони, където традиционните методи за интернет достъп са по-малко, по-скъпи или липсват. Според анализа на The Wall Street Journal основната „заслуга“ за голямото разминаване между първоначалните очаквания на Starlink и реалността са заложените цели от Илон Мъск. Той е известен със склонността си да поставя изключително амбициозни срокове, които след това трудно биват изпълнявани. В началото Starlink е продавала дори терминалите за достъп на загуба, за да ускори навлизането на услугата. Това вече не е така, като цените за оборудването бяха повишени да покрият всички разходи.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари