ЕС глоби Apple с близо 2 млрд. евро

Павлин Луканов Последна промяна на 05 март 2024 в 12:08 166 0

Margrethe Vestager

Снимка ЕК/Aurore Martignoni

Маргрете Вестагер, зам.-председател на ЕК и еврокомисар за защита на конкуренцията

Европейският съюз (ЕС) регулярно налага глоби на големите технологични компании за неизпълнение на дадена регулация. Най-новият случай обаче изпъква с мащабите си, като Apple беше глобена с 1.84 млрд. евро от антимонополните органи на ЕС. Случаят касае правилата в App Store, с които се забранява рекламата на по-евтин абонамент за дадена услуга при положение, че тя бъде закупена извън магазина на Apple.

От Европейската комисия (ЕК) споделят, че са провели разследване, което разкрива, че Apple забранява на разработчиците на музикална стрийминг услуга да информират потребителите с iOS за алтернативни и по-евтини методи за абонамент, извън App Store. Освен това се предотвратява и споделянето на инструкции, с които хората могат да ползват подобни опции.

Маргрете Вестагер, еврокомисарят отговарящ за политиката в областта на конкуренцията споделя, че в продължение на десетилетие Apple е злоупотребявала с господстващото си положение на пазара за разпространение на приложения за стрийминг на музика чрез App Store, което е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС, затова е наложена и глобата.

Според ЕК, при решението за размера на глобата, са взети предвид продължителността и тежестта на нарушението, както и приходите и пазарната капитализация. Отбелязва се също и предоставянето на невярна информация от компанията. От Spotify, които са основен потърпевш от практиката на Apple, споделят, че решенето изпраща силно послание срещу монополистите.

Apple излязоха с отговор, в който се посочва, че ЕК не е открила достоверни доказателства за вреда за потребителите или поведение срещу конкуренцията. Освен това според компанията, Spotify иска да пренапише правилата на App Store, за да се сдобие с конкурентни предимства, без да ѝ заплащат. Предстои обжалване на решението.

Разследването на ЕС е още от 2020 г. и започна след като Spotify заведе антимонополно дело срещу Apple за таксата, която компанията изисква при плащане през магазина ѝ. Тази такса е 30%. Както вече стана ясно, проблем е това, че Apple ограничава възможността на Spotify да рекламира пред потребителите си опцията за по-евтин абонамент, ако той бъде направен извън платформата на компанията от Купертино.

В хода на разследването Apple направи някои отстъпки, като през 2021 г. беше разрешено на разработчиците да рекламират външни платежни методи чрез мейл например. След това, от началото на 2022 г., разработчиците вече могат да добавят връзки към сайтовете си в приложенията за iOS, но само за някои специфични приложения. Междувременно Apple трябва да предприеме доста мерки за отварянето на господстващите си услуги за конкуренцията според Акта за цифрови пазари.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !