Създаването на DevOps екип е изключително предизвикателна задача, която изисква значителни финансови ресурси. Около 85% от организациите се сблъскват с препятствия, когато се опитват да го приложат, а 90% от положените усилия не се осъществяват по план. Това е типичен пример за ИТ работа, която изисква висококвалифицирани специалисти и ефективно управление на ресурсите. Напълно разбирайки предизвикателството, SoftServe пое изграждането на DevOps практика към края на 2021 г. Поглеждайки назад, компанията заявява, че усилията напълно са си заслужавали.
DevOps е тенденция, която променя начина, по който фирмите разработват софтуер. Съществува от 15 години и се съсредоточава върху тясна работа в екип между разработчици и оперативни инженери. DevOps обединява тези екипи, позволявайки по-гладко споделяне на данни и по-бързи отговори на нуждите на клиентите и бързо предоставяне на първокласен софтуер, перфектно съобразен с бизнес целите. Според доклада „State of DevOps 2019“ водещите DevOps организации са в състояние да пуснат актуализации на кода 208 пъти по-бързо от своите конкуренти.
Трудният преходен период
Работата по прехода на DevOps започна в края на 2021 г. Това бяха дни на пандемия и скоро притесненията около войната в Украйна добавиха още предизвикателства. Несигурни периоди като този често означават, че положените усилията за трансформация не се оправдават. От опит SoftServe знаеше, че трябва да положи усилия, за да успее. Те стартираха през януари 2022 г., като първият им член на екипа се присъедини. До края на годината екипът на Cloud & DevOps Practice нарасна със 100 души.
Въпреки това имаше постоянна битка за намиране на квалифицирани кадри и интересни проекти. С бързия растеж на бизнеса трябваше спешно да се вземат решения, само за да се поддържа това темпо. И така, SoftServe продължи да създава измерима практика. Тя включва отчет за доходите (P&L statement) и правилните цели, отговарящи на нуждите на клиента. В същото време ще се превърне в експертен център за Cloud&DevOps за целия бизнес.
Обединяване на технологии, хора и бизнес
Според „Проучване на тенденциите на DevOps 2020“, 85% от компаниите, опитващи се да използват практиките на DevOps, са се сблъскали със сериозни проблеми. Тези проблеми бяха липсата на умения на служителите, съпротивата срещу промяната на фирмената култура и старите инфраструктурни ограничения. Конкретно за SoftServe липсващата част беше гладкото съчетаване на технологии, хора и бизнес аспекти. Това, което беше необходимо, беше да се създаде "искра", която да обедини тези три компонента. DevOps се разглежда като катализатор за това единство.
SoftServe имаше отлични основи за DevOps — голям списък с клиенти, силна организационна култура, развивана в продължение на 30 години на световния пазар, и най-добрите технически кадри за облачни решения. Движещите сили зад DevOps също бяха разнообразни корпоративни и стартиращи проекти, непрекъснати бизнес промени и меритокрация – култура, оценяваща знанията и практическия опит.
Ключови цели за изграждане на DevOps практиката
Основните цели имаха три основни части: технологии, бизнес и хора. За технологиите важните неща бяха развиването на опит в хибридни/мултиоблачни среди, стандартизирането на планове за изграждане на умения и наличието на опитни лидери на работните места в България и други локации. Получаването на сертификати за Cloud & DevOps и съставянето на квалифициран екип също бяха от решаващо значение за развитието и поддържането на практиката.
От бизнес гледна точка основните цели бяха да се даде възможност за предоставяне на стойност на крайните клиенти, разширяване на предлаганите услуги и оптимизиране на рентабилността. За стратегията за хората най-критичната задача беше развиването на уменията на инженерите, за да отговорят на изискванията на DevOps & Cloud. Освен това, създаването на силна технологична общност и насърчаването на тесни връзки между служителите и компанията бяха важни. Лидерска група, която да насочва практиката в правилната посока, беше друга важна стратегическа част.
Доказателство за концепцията
Първото нещо беше хората, които вземат важни решения да одобрят плана. Най-добрият начин да ги убедим да го подкрепят беше първо да сформирате малък екип, който да докаже, че тези идеи действително работят. Беше също толкова важно да разговаряме с представители на бизнеса и да ги убедим да работят заедно по напълно нов начин. Вътре в компанията също беше изключително важно да се гарантира, че отделите са на една и съща страница, така че технологията да отговаря на това, което бизнесът изисква и от което хората се нуждаят.
След като екипът стана достатъчно голям, SoftServe формира основната организационна единица (POD) за DevOps практиката. POD има специален технически лидер, който отговаря, заобиколен от група хора с опит в различни области. Този лидер е готов да се справи с всяко предизвикателство, което клиентът може да срещне. Развитието им беше най-интересното предизвикателство. Сега те са се самомотивирали и продължават да движат напред еволюцията на практиката.
Една година по-късно
Само за 12 месеца работа екипът на Cloud & DevOps направи 5 млн. долара в приходи, което показва, че идеята работи. През това време те пуснаха три нови услуги и работиха с 34 клиента по 76 проекта. Екипът също може с гордост да каже, че е получил 115 сертификата за Cloud и DevOps.
В момента практиката включва:
- Персонализиран отчет за доходите (P&L);
- Цели, обвързани с приходи, утилизация, eNPS и NPS;
- Технологична отчетност;
- 3 различни модела за услуги;
- Служи като център за компетентност в Cloud и DevOps за бизнеса;
Планът за DevOps практика, създаден за първи път в Полша, е възпроизведен на други места по света. Признавайки усилията на своите служители, компанията им даде титлата „SoftServe Game Changers 2022“.
След една година и половина провеждане на DevOps практиката, компанията осъзна причината за своите успехи: 70% мотивация, 20% отговорност, 5% талант и 5% късмет. Но, както винаги, най-важното е да има ангажирани хора.
Текущи предложения на SoftServe и бъдещи предизвикателства
Днес DevOps & Cloud практиката на SoftServe помага на бизнеса чрез бързо сформиране на екипи, персонализиране на решения за тях и предоставяне на добро съотношение качество за цена — нейният POD модел позволява по-бързо и по-рентабилно изпълнение. Хората, работещи със SoftServe, имат ясни пътища за развитие на кариерата си, възможност за промяна на ролите и ясни условия за работа с компанията.
Основното предизвикателство през 2023 г. е увеличаването на мащаба. Практиката DevOps в България е стабилна. След това SoftServe ще я внедри в Румъния, Мексико, Чили и Колумбия. Клиентите все по-малко приемат пропуските в уменията на екипа. Компанията трябва да бъде организация, която винаги се движи напред. Ето защо инвестиране в AI технология, наред с други иновации, ще бъде приоритет много скоро.
DevOps се разраства бързо в световен мащаб
Силният фокус на SoftServe върху практиките на DevOps не е случаен. Нуждата от бърза, висококачествена разработка на приложения бързо нараства по целия свят. Според американска изследователска компания, наречена Verified Market Research, пазарът на DevOps е оценен на 7,01 млрд. долара през 2021 г. Очаква се да нарасне много повече, достигайки 51,18 млрд. долара до 2030 г. Изглежда, че SoftServe се движи в правилната посока, като превръща DevOps в приоритет .
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари