Роботакситата, т.е. таксита, които са автономни автомобили, може все още да са футуристична екзотика в Европа, но в Китай те са много близо до реалността. В страната вече има няколко компании, които тестват такива технологии и са на ръба на комерсиализирането.
По-рано тази седмица Китай значително разшири усилията си в тази сфера. Страната обяви, че е издала 16 000 разрешителни за тестове на автономни автомобили и те могат да се движат по общо 32 000 км. публични пътища. Освен това девет местни компании имат право да тестват автономни технологии, както и няколко външни. Илон Мъск се надява и Tesla да получи такова разрешително до края на годината, съобщава CNBC.
Китайският гигант Baidu вече предлага услуга с 400 роботаксита в Ухан, като планира да ги увеличи до 1000 до края на годината. Услугата се казва Apollo Go и е толкова популярна, че предизвика недоволството на местните таксиметрови компании. Основната причина е, че цената е почти наполовина по-ниска спрямо техните услуги.
Все повече недоволство срещу роботакситата расте и в китайските социални мрежи. Сякаш внезапният възход на тази технология предизвиква критики, че заплашва работните места на шофьорите.
Според анализаторите обаче по-скоро ще се случи обратното – загубените длъжности ще бъдат компенсирани с други. „Няма да се загубят всички работни места наведнъж. Ще бъде бавен преход, регион по регион“, казва Мохит Шарма, анализатор на Counterpoint Research.
„В дългосрочен план автономните автомобили със сигурност ще изместят шофьорите. Но и в момента има сериозен недостиг на такива, така че за таксиметровите компании, това ще е от полза“, допълва Шарма.
Важно ще е какво ще направи правителството. Според Шарма властите трябва да си сътрудничат с компаниите, за да могат да прехвърлят шофьорите на други длъжности и дори да ги преквалифицират, ако е нужно. Също така трябва да бъдат обновени и учебните планове, за да може образователната система да създава кадри, готови за бъдещето.
Джеф Фара, който е изпълнителен директор на американската Асоциация на индустрията на автономните автомобили, също смята, че браншът е по-скоро полезен за работните места. Той твърди, че чрез него се създават много допълнителни длъжности, включително техници, оператори за дистанционно обслужване, специалисти по картографиране, диспечери, оператори на терминали и др.
„Макар автономните автомобили да вършат всички аспекти от шофирането, служителите са от огромно значение за технологията. Важно е да помним, че автономните коли увеличават и достъпа на хората със затруднения до работни места“, казва Фара.
Шарма пък прогнозира, че индустрията ще помогне за създаването и работни места в сфери като тестови шофьори, шофьори за валидация, както и ще има нужда от служители в сферата на киберсигурността и софтуерната разработка. Това обаче са длъжности, които ще изискват сериозна преквалификация, която ще отнеме време и средства и няма да е по силите на всички.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
31.08 2024 в 07:22
С удоволствие бих видял тази индустрия заменена от роботи.
Ако искаш човешко обслужване, аз бих платил повече, но наистина човека да е любезен, с риза и вратовръзка, а не по джапанки, тулум и да се чуди как да ме отръска още пари.
Последни коментари