Планета в орбита на мъртва звезда показва бъдещето на Слънчевата ни система

Offnews Последна промяна на 14 октомври 2021 в 13:24 503 0

The-Chinese-artificial-sun-reaches-record-temperatures-and-brings-energy

Учени са открили подобна на Юпитер екзопланета, която е в орбита на мъртва звезда. В миналото звездата е била подобна на нашето Слънце, съобщава The New York Times.

Научният труд публикуван в списание Nature сочи, че звездата от тип бяло джудже и планетата са на около 6500 светлинни години от Земята. Те обаче показват какво може да се случи и с нашата Слънчева система след приблизително 5 милиарда години.

Когато звезда от тип жълто джудже, като Слънцето, изразходва запасите си от Хелий, се разширява и превръща в червен гигант. В този процес биват унищожени най-близките планети, в случая Земята, Мрс, Венера и Меркурий.

След това тя се свива от собствената си гравитация в бяло джудже, което е с маса наполовина от първоначалната. За учените е интересна съдбата на външните планети, като Юпитер и Уран.

Използвайки телескопа Keck II в Хавай, екип от изследователи е открил планета с размер 1.4 пъти по-голям от този на Юпитер. Тя е в орбита около замръкнало бяло джудже (60% от размера на Слънцето).

Те са ги открили с техника наречена „gravitational microlensing“, която е възможна когато целевата планета и по-близка звезда се изравнят със Земята. По-близката звезда огъва светлината от обекта, което позволява на учените да я наблюдават с телескоп.

Откритието показва, че планетите с широки орбити са по-често срещани от вътрешните планети. Освен това е доста вероятно част от планетите в Слънчевата система може да оцелеят след смъртта на Слънцето.

Виж още за: