Вече започваме да свикваме с все по-осезаемото навлизане на електрическите превозни средства, включително електромобили, тротинетки и велосипеди. Един от секторите, при които обаче все още не можем да си представим това са пътническите самолети. Е това изглежда може да се промени в близко бъдеще, а значителна крачка в тази посока се поставя с осъществяването на първия тестови полет на електрически пътнически самолет.
Става въпрос за прототип с девет места за пътници, който е с името Алис. Полетът е осъществен във вторник от международното летище Grant County в щата Вашингтон, САЩ. Самолетът е сред най-напредналите проекти в този сектор. Той може и да е първият изцяло нов пътнически електрически самолет ако бъде сертифициран за превоз на хора от Федералната авиационна администрация.
Take-off 7:10 a.m.
— Dominic Gates (@dominicgates) September 27, 2022
Alice is flying pic.twitter.com/V7sIpPGfpB
Това се случва паралелно със засилващите се усилия на САЩ, но и редица западни страни, за ограничаване на замърсяването, а емисиите от авиацията са един от големите източници. Електрическите самолети като Alice имат потенциала да ограничат значително замърсяването при по-кратки разстояния между регионални летища.
Производителят на Alice, Eviation възнамерява да осъществява пътнически и товарни полети на разстояние между 150 и 250 мили (241 до 402 километра). Това е равносилно почти на разстоянието от Варна до София. Все пак трябва да отбележим, че тестовият полет е продължил едва осем минути, в които самолетът е достигнал височина до малко над километър.
Целта е била събирането на данни, с които да бъде подобрени дизайнът на самолета, като изглежда все още има доста време до реален полет с пътници на борда. Alice ще се предлага в три конфигурации, за девет пътника, луксозен модел за до шест пътника и за товари. Очаквано ограниченият обем се дължи на капацитета на батерията. Другият подход за ограничаване на замърсяването при по-големите самолети е чрез преминаването към по-устойчиви авиационни горива от царевица и други източници.
Батериите определено са основния препъни камък пред развитието на електрическите превозни средства. В случая това е свързано с голямото им тегло, което води до по-ниска ефективност. Освен това не може да се поддържа заряд достатъчен за по-дълги полети. Съществуват и някои притеснения по отношение на сигурността, включително възможността за загряване и запалване на батериите.
Авиационни експерти очакват, че ще изминат поне няколко години в тестови полети и сертификации преди да бъде въведена по-ефективна технология по отношение на батериите. Възможно е това да отнеме около пет години. Така първият официален полет може да се осъществи чак през 2027 г. По всичко личи, че предстои секторът да измине дълъг път преди да бъдат направени първите значително промени.
Разбира се и в случая много неща зависят и от развитието на технологиите при батериите. За съжаление поне към този момент там няма много значителни подобрения, но остава надеждата, че това ще се промени.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари