Обещават ли чатботовете бъдеще, което не е възможно

Стоян Ненов Последна промяна на 20 март 2024 в 14:14 636 0

LM

Снимка Google DeepMind

Обещават ли чатботовете бъдеще, което не е възможно

Чатботовете са гореща тема в ИТ света в момента. Интересът към тях е голям, като това провокира и големи очаквания и амбициозни прогнози. Включително, че ще променят изцяло начина, по който хората използват компютрите.

Това звучи доста смело, но според мнозина от създателите на различни чатботове, това действително ще се случи. Въпрос на време е един ден да говорим с компютрите си като с човек и те да могат да ни разбират перфектно и да вършат всякакви задачи само по гласова команда. Това всъщност е дългогодишна мечта на много ИТ визионери и компании, но досега не се е реализирала.

Според анализ на Engadget, най-вероятно няма и да се реализира. И в момента има доста гласови асистенти и услуги с изкуствен интелект, които разбират говор и команди. Те могат да управляват умни домове, да включват уреди според указанията на потребителя и др. Оказва се обаче, че хората просто нямат интерес към такива функции. Според вътрешен анализ на Amazon още от 2021 г., около четвърт от притежателите на устройства с гласовия асистент Alexa, използват да използват функцията около 2 седмици след купуването ѝ.

Разбира се, Alexa далеч не може да води „натурален разговор“, в който да следи нюансите, контекста, специфични изразни средства и т.н. Такива технологии едва сега прохождат с помощта на чатботовете. Разработката им е сложна и скъпа, като ще отнеме време. А както и първите резултати на чатботовете показват, ще е нужно и много доверие от страна потребителите.

А то бива разклащано все повече с постоянните „гафове“ на чатботовете, които „халюцинират“ и си измислят факти, грешат факти, показват явни пристрастия, въпреки че трябва да са неутрални. Очакванията са, че с времето всичко това ще се подобри и коригира, но дали няма да е твърде късно. Засега обаче генерираното от чатботовете съдържание често буди предимно насмешка. Например обяснението на чатбот, че „волейболът е труден за научаване, особено ако нямате истинска топка, за да се упражнявате“.

Реално обаче, сегашното положение е плод на над 20 години работа. А, за да се постигнат желаните резултати с перфектен говор и разбирателство, ще са нужни още много повече хардуерни и софтуерни ресурси. Това ще е проблем, имайки предвид огромния „глад“ за енергия на центровете за данни и в момента. Прогнозите са, че заради изкуствения интелект консумацията на електроенергия от дейта центровете ще се повиши в пъти. Съответно много компании ще трябва да преосмислят внимателно за какво искат да инвестират ресурси, които ще са все по-скъпи. А почти със сигурност хората няма да искат да плащат допълнително, за да използват чатботовете.

Така се получава ситуация, в която чатботовете изглежда ще се затруднят доста да спечелят потребителите до степен да се превърнат в масова мания и любимата нова технология на всички. Не е невъзможно, но ще трябва да се променят и подобрят още доста фактори, преди да може по-смело да се каже, че чатботовете ще изпълнят амбициозните очаквания, които са заложени пред тях.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !