Google отново си навлече гнева на институциите. Този път американският Департамент по правосъдие и главните прокурори на осем щата са завели дело срещу интернет гиганта заради платформите му за онлайн реклама, съобщава The Verge. Това е първият голям антимонополен процес срещу технологичен гигант от 20 години насам, както и първият, който заплашва да му бъде разцепен бизнес на няколко чаасти.
Делото е заведено на 24 януари с обвинение, че Google монополизира сегмента на продукти за дигитална реклама и нарушава две секции на Закона „Шърман“. Институциите смятат, че Google има „антиконкурентно поведение“ и нарочно и „изкуствено“ е завишила „бариерите за влизане“ в сектора. Това е отказало потенциални конкуренти да навлязат в пазара и е изтласкало други от позициите им. Според делото, малкото останали конкуренти са с маргинален пазар и позициите им са „нечестно неизгодни“.
Обвинението твърди още, че Google целенасочено е изградила стратегия с взаимосвързани действия, които имат „кумулативен и синергичен ефект, който вреди на конкуренцията и конкурентния процес“. Сред тези действия е и изкупуването на по-малки фирми, които може да са конкуренти в сферата. Отправено е и обвинение, че интернет гигантът кара насила други фирми да използват неговите инструменти за онлайн реклама. В иска е спомената и комисионната от около 30% (варира според сделките и други условия), която Google прибира от парите, които са похарчени за реклами.
Google остро оспорва обвиненията. Компанията публикува в блога си дълъг отговор, в който казва, че според нея Департаментът „игнорира огромната конкуренция в индустрията на онлайн рекламата. Компанията казва, че искът на институцията да се откаже от предишните си покупки отпреди повече от десетилетие (рекламните платформи AdMeld и DoubleClick), са опит „да се пренапише историята за сметка на издателите, рекламодателите и интернет потребителите“.
ИТ гигантът смята, че институциите описват погрешно как работят неговите продукти. Той казва, че не задължава никого да ги използва, а потребителите „ги избират, защото са ефективни“. Google също така подчертава, че далеч не е единствената компания в сектора на онлайн рекламата. Тя споменава Microsoft, Amazon, Apple, Meta, TikTok и др. Google описва и десетина специализирани компании в сферата на онлайн рекламта. „Тези имена може да не са популярни, но чрез тях минават много т рекламите, които виждате всеки ден. С тази увеличаваща се конкуренция, не е чудно, че таксите остават непроменени или дори се понижават“, аргументира се интернет гигантът.
Искът на Департамента и главните прокурори търси съдът да нареди промяна в практиките на Google и дори потенциално раздробяване на рекламния бизнес на компанията. Това не е първият подобен иск на американските власти. Последният беше през 2020 г. със сходни цели, но беше базиран върху рекламите в Android. Това дело още не е стигнало до съществената си фаза. Очаква се и новият иск да се проточи във времето.
Google обръща внимание и на друго дело, което беше заведено от щата Тексас и според компанията новият иск почти дублира него. Наскоро то беше отхвърлено от съда като неоснователно. „Департаментът разчита на погрешен аргумент, който ще забави иновациите, ще увеличи таксите за реклама и ще направи по-труден растежът на хиляди малки бизнеси и издатели“, смята компанията.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари