Коронавирус пандемията наложи ударна технологична трансформация на редица сектори. В образованието, затварянето на държавата през март 2020 г. принуди цялото образование да премине към виртуален, дистанционен модел. В България това трябваше и се случи буквално за три дни. Пренасянето на цялата система в облака е процес стартиран още през 2018 г., но форсиран към пускане, покрай влошената епидемиологична обстановка две години по-късно.
Настоящата образователна платформа в България не само, че не беше временно решение, но централизирано и продължава да разширява функциите си в момента. То е осъществено благодарение на доброто сътрудничество между институциите, но и на компаниите, които я изграждат. В случая това са Министерството на образованието и науката (МОН), системният интегратор „Телелинк Бизнес Сървисис“ („Телелинк БС“ за по-кратко оттук нататък) и VMware.
Развойното звено на последния в София е едно от трите основни на американския гигант и е отговорно за разработването на повечето решения, които намират приложения впоследствие у нас. Това обявиха от компанията по време на кръгла маса посветена на технологиите и образованието, проведена съвместно от VMware, МОН и „Телелинк БС“.
Дигиталната раница в страната
Най-голямото предизвикателство за светкавичното стартиране на образователната платформа е била да се създадат 850 хил. профила в рамките на три дни. Тези акаунти трябва не само да бъдат формирани, но и да са интегрирани в базовите услуги на първо време и после – за по-комплексните. Това коментира Борис Герасимов, ръководител на дирекция „Информационни и комуникационни технологии“ в МОН.
Той коментира, че още през 2018 г. е била разписана стратегия за дигитализация на българското образование. Първите три етапа в нея са вече изградени – осигуряване на интернет свързаност в училищата, създаване на частен (затворен) облак и пакет от услуги и съдържание за всички участници. Последният елемент включва и формирането на т.нар. „дигитална раница“. Тя комбинира всички необходими неща за образователния процес на един ученик – електронен дневник, бележник, уроци, домашни, интерактивни елементи, упражнения, виртуални класни стаи и др.
Към момента се добавя различно съдържание – включително и такова предоставяно от частни компании и стартъпи, като Shkolo.bg, например. Целия процес по дигитализацията на българското образование се финансира основно с европейски средства на обща стойност от около 105 млн. лева. Пуснати са редица обществени поръчки след 2018 г., като голяма част от тях са спечелени от „Телелинк БС“.
Технологиите зад всичко това
Българската компания е системен интегратор и прави редица подобни проекти. В случая обаче използва редица технологии, които до голяма степен са разработени в нашата страна. За да може да работи максимално ефикасно частния облак създаден за МОН са вкарани различни системи за виртуализация и хиперскалиране на VMware. Което позволява динамичната работа по цялата платформа, нейното развитие и надграждане, при това докато се използва от 850 хил. потребителя. Настоящият ѝ капацитет е за 1.1 млн. абоната, които включват ученици, учители, потенциално родители и същевременно разработчиците да имат гъвкав достъп до нея.
Според главният изпълнителен директор на „Телелинк БС“ Иван Житиянов, компанията вече предлага доста широки IT решения и „дигиталната раница“ на МОН го доказва. Той допълва, че почти зад всяко едно от тях, стои система на VMware. Сред тях са vSphere, vRealize, NSX и Tanzu. Друг важен момент е, че изброените се разработват до голяма степен в България. Местния развоен център на VMware е един от трите стратегически такива на компанията и вече разполага с почти 2000 служители.
„Като голяма IT компания ние имаме голямото желание да развием местните кадри и да инвестираме в образованието тук“, коментира Диана Стефанова, вицепрезидент „Регионални стратегии за развитие“ във VMware. Тя даде за пример, последното финансиране от 1.5 млн. долара отпуснато за института за изкуствен интелект INSAIT, който беше открит в началото на годината в София.
Българският офис също така работи в тясно сътрудничество с локални дружества, сред които е и „Телелинк БС“. По думите на Веселин Арнаудов, ръководител Центърът за напреднали технологии към VMware „по този начин се затваря кръга на разработване, интеграция, потребители и кадри“.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари