ЮНЕСКО предлага забрана на смартфоните в училищата

Стоян Ненов Последна промяна на 27 юли 2023 в 15:46 384 0

Smartphone woman

Снимка Sven Mieke/Unsplash

ЮНЕСКО предлага забрана на смартфоните в училищата

В развитите и все повече от развиващите се държави огромен дял от учениците вече имат модерни смартфони и практически постоянна връзка с интернет. Технологиите са се превърнали в неразделна част от ежедневието на младежите, като навлизат и във все по-голям процент от времето за учене.

Много училища разглеждат вариантите как да използват модерните технологии, за да подобряват учебния процес. И макар това да има своите ползи, допуснати са много грешки и пропуски, които практически ги обезсмислят и се получава неприятна ситуация, в която умните устройства вредят на учениците. Това казва ЮНЕСКО в свой нов доклад, цитиран от в. Guardian.

„Трябва да научим нашите минали грешки, когато използваме технологиите в образованието, за да не ги повтаряме в бъдеще. Трябва да научим децата да живеят както със, така и без технологии. Да вземат това, от което имат нужда от изобилието от информация, но да избягват това, което не е необходимо, Да направим така, че технологиите да поддържат, но никога да не изместват човешките взаимодействия в преподаването и ученето“, казва Манос Антонинис, директор на звеното на ЮНЕСКО, което е направило доклада.

„Не всички промени са прогрес. Не означава, че трябва да правим нещо, просто защото може“, пише в доклада. Той открива няколко ключови пропуска.

Например 54% от анкетираните правителства вече са дефинирали точно какви умения искат да развиват чрез своите образователни системи. Само 11 от 51 обаче са добавили изкуствения интелект. Освен това изглежда, че са базовите умения по грамотност сякаш остават на заден план и биват подценявани. Те не трябва да бъдат пренебрегвани, защото са от критично значение за по-доброто усвояване и на останалите умения и за цялостното качество на живот. Докладът дава за пример, че учениците с добри умения по четене и критично мислене се справят по-добре да разпознават фишинг имейли.

Същото важи и за учителите. Само половината от страните са определили стандартите за ИТ уменията на учителите. Реалното им обучение обаче остава слабо разгърнато. А според ЮНЕСКО това е ключов проблем.

„Дигиталната революция крие неизмерим потенциал, но точно както бяха изказани предупреждения за това как тя трябва да бъде регулирана в обществото, подобно внимание трябва да се обърне на начина, по който се използва в образованието. Тя трябва да бъде за подобряване на учебния опит и за благосъстоянието на учениците и учителите, а не в тяхна вреда. Да поддържа нуждите на учениците на първо място и да подкрепя учителите. Онлайн връзките не са заместител на човешкото взаимодействие“, пише Одри Азулей, генерален директор на ЮНЕСКО.

Организацията призовава страните да гарантират, че технологиите в образованието няма да заменят учителите и присъственото обучение и че ще осигурят на учителите нужната помощ. Без учители, които да указват и ръководят използването на технологиите в процеса на обучение, технологиите не само нямат ползи, но и вредят, казва ЮНЕСКО. Тя дава за пример смартфоните, които са „доказано“ разсейващи и вредящи на образованието, но по-малко от четвърт от държавите са ги забранили в училищата. Организацията препоръчва на страните да преосмислят как ще използват технологиите в учебния процес и да предприемат нужните мерки според приоритетите и целите, които искат да постигнат с образователните си системи.

Виж още за:
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !