
От миналата година сме свидетели на колосална промяна в системата за търсене. Резултатите от търсенето в Google претърпяха коренна промяна и това се дължи на внедряването на технологии и решения с изкуствен интелект.
Това е особено видно с добавянето на секцията AI Overviews в най-горната част на страницата при търсене. Според Google тези отговори, базирани на Gemini, не отнемат трафик от сайтовете, но нов анализ на Pew Research Center сочи друго. Анализът показва, че търсенията с ИИ обобщения намаляват кликовете, а тяхната популярност се увеличава.
Google започна да тества AI Overviews като генеративно търсене през май 2023 г., а само година по-късно те станаха официална част от страницата с резултати от търсенето. Този процес обхвана България по-късно, но това вече е факт и тук. След тези промени много сайтове отчетоха промени в трафика си, но Google отхвърли опасенията за това как това би могло да се отрази на сайтовете, от които събира всички тези данни.
SEO експертите не са съгласни с позицията на Google относно влиянието на ИИ върху уеб трафика. Сега ново проучване на Pew ги подкрепя в тези заключения. Организацията е анализирала данни от 900 потребители на Ipsos KnowledgePanel, събрани през март 2025 г. Анализът показва, че сред тестовата група потребителите са били много по-малко склонни да кликват върху резултатите от търсенето (линкове), когато страницата е включвала AI Overview.
Pew съобщава, че търсенията без ИИ отговор са довели до кликване в 15% от случаите. При наличие на AI Overviews отговори, процентът на кликвания към други сайтове спада с почти половина, до 8%. Google на няколко пъти твърдеше, че хората кликват върху линковете, цитирани в AI Overviews, но Pew установи, че само 1% от AI Overviews са довели до кликване върху източник. Тези източници най-често са Wikipedia, YouTube и Reddit, които заедно съставляват 15% от всички ИИ източници.
Може би по-тревожното е, че потребителите на Google са по-склонни да прекратят сесията си на сърфиране, след като видят AI Overview. Това предполага, че много хора виждат информация, генерирана от робот, и тяхното проучване спира дотук. За съжаление на тези хора, всички форми на генеративна ИИ са склонни към халюцинации, които ги карат да предоставят невярна информация. Така че повече хора биха могли да се откажат от търсенето с грешна информация.
Този проблем е малко вероятно да се подобри с времето. Откакто стартира AI Overviews, Google многократно е разширявал броя на търсенията, които получават обобщения от роботи. Pew Research Center твърди, че около 1 от 5 търсения вече имат AI Overviews. Като цяло, колкото повече думи има в едно търсене, толкова по-вероятно е то да задейства AI Overview, и това важи особено за търсения, формулирани като въпроси. Проучването показва, че 60% от въпросите и 36% от търсенията с пълни изречения получават отговор от AI.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари