Европейската комисия (ЕК) прави първата голяма стъпка в развитието на мобилния интернет в пътническата авиация. Брюксел ще задели определени радиочестоти, които да могат да се използват за предоставяне на 5G връзка в самолетите. Авиокомпаниите ще могат да предоставят подобна мобилна услуга, като разположат пико-мобилна клетка, която ще получава сигнал от наземната мрежа през сателит. По този начин, превозвачите ще могат да предлагат пълен мобилен пакет с пренос на глас, текстови съобщения и мобилен интернет.
„5G ще позволи да се предоставят иновационни услуги за хората и за европейските компании“, коментира еврокомисаря Тери Бретон. „Небето вече не е ограничение, когато става дума за предлагането на високоскоростна и с голям капацитет интернет връзка“, допълни той.
ЕК обаче не обяви повече детайли, за сроковете на изпълнение и кога съответните честоти ще бъдат освободени за граждански цели. Има и друг елемент – този ресурс се управлява от отделните държави-членки. Процедурите по освобождаването на съответния спектър може да се забави с години. В България повече от десетилетие се протаква процедурата с предоставянето на радиочестотите в 700MHz и 800MHz на мобилните оператори. Едва през тази година има пробив и се очаква тези честоти да бъдат разпределени през 2023 г.
Слага ли се край на „Самолетния режим“ на смартфоните и другите устройства? Засега не, но през последните години имаме значително облекчаване на този режим. През 2014 г. Европейският съюз по авиационна безопасност обнови своите изисквания и „самолетния режим“ вече не е задължителен. Той ограничава връзката към мобилните мрежи, но например не прави това за Bluetooth.
В същия момент, новите честоти, които ЕК ще определи няма да създават проблеми и смущения на навигационните и комуникационните системи на самолетите. Смартфоните на борда ще използват лентата в 5GHz, а бордовата клетка ще се свързва със сателита в диапазона от 4.2-4.4GHz. Това са очакваните честоти, които Европа ще трябва да задели за подобна дейност.
Авиационната индустрия водеше спорове с телекомите в САЩ, заради радиовълните, които ползват за 5G. Според производители и превозвачи, част от заделения от властите във Вашингтон спектър може да създаде проблеми с бордовото оборудване. Щатският регулатор за момента се въздържа от предоставянето на отделни честоти за ползване на мобилна връзка от самолетите. Посочени са сравнително общи причини – такива свързани с безопасността и националната сигурност. В същия момент, Starlink и SpaceX на Илон Мъск предложиха подобно решение за предоставяне на интернет свързаност чрез микросателитите си на авиокомпаниите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари