Европа ще развива 5G връзка в самолетите

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 29 ноември 2022 в 09:02 1282 0

Europe 5G airplanes

Снимка Ilya Cher/Unsplash

Европа ще развива 5G връзка в самолетите

Европейската комисия (ЕК) прави първата голяма стъпка в развитието на мобилния интернет в пътническата авиация. Брюксел ще задели определени радиочестоти, които да могат да се използват за предоставяне на 5G връзка в самолетите. Авиокомпаниите ще могат да предоставят подобна мобилна услуга, като разположат пико-мобилна клетка, която ще получава сигнал от наземната мрежа през сателит. По този начин, превозвачите ще могат да предлагат пълен мобилен пакет с пренос на глас, текстови съобщения и мобилен интернет.

„5G ще позволи да се предоставят иновационни услуги за хората и за европейските компании“, коментира еврокомисаря Тери Бретон. „Небето вече не е ограничение, когато става дума за предлагането на високоскоростна и с голям капацитет интернет връзка“, допълни той.

ЕК обаче не обяви повече детайли, за сроковете на изпълнение и кога съответните честоти ще бъдат освободени за граждански цели. Има и друг елемент – този ресурс се управлява от отделните държави-членки. Процедурите по освобождаването на съответния спектър може да се забави с години. В България повече от десетилетие се протаква процедурата с предоставянето на радиочестотите в 700MHz и 800MHz на мобилните оператори. Едва през тази година има пробив и се очаква тези честоти да бъдат разпределени през 2023 г.

Слага ли се край на „Самолетния режим“ на смартфоните и другите устройства? Засега не, но през последните години имаме значително облекчаване на този режим. През 2014 г. Европейският съюз по авиационна безопасност обнови своите изисквания и „самолетния режим“ вече не е задължителен. Той ограничава връзката към мобилните мрежи, но например не прави това за Bluetooth.

В същия момент, новите честоти, които ЕК ще определи няма да създават проблеми и смущения на навигационните и комуникационните системи на самолетите. Смартфоните на борда ще използват лентата в 5GHz, а бордовата клетка ще се свързва със сателита в диапазона от 4.2-4.4GHz. Това са очакваните честоти, които Европа ще трябва да задели за подобна дейност.

Авиационната индустрия водеше спорове с телекомите в САЩ, заради радиовълните, които ползват за 5G. Според производители и превозвачи, част от заделения от властите във Вашингтон спектър може да създаде проблеми с бордовото оборудване. Щатският регулатор за момента се въздържа от предоставянето на отделни честоти за ползване на мобилна връзка от самолетите. Посочени са сравнително общи причини – такива свързани с безопасността и националната сигурност. В същия момент, Starlink и SpaceX на Илон Мъск предложиха подобно решение за предоставяне на интернет свързаност чрез микросателитите си на авиокомпаниите.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !