В социалните мрежи се оформя вълна на „деинфлуенсъри“

Стоян Ненов Последна промяна на 06 февруари 2023 в 16:01 1013 0

TikTok Influencer

Снимка Amanda Vick/Unsplash

В социалните мрежи се оформя вълна на „деинфлуенсъри“

Социалните мрежи изобилстват от т.нар. „инфлуенсъри“. Това са популярни онлайн личности, които имат голям брой последователи. Съответно те могат да влияят на тяхното мнение (influence) или просто да са идеален канал за реклама на продукти и услуги.

Второто се превърна в доходоносен бизнес за инфлуенсърите, някои от които изкарват огромни суми в чрез рекламите. Според не малко хора обаче, инфлуенсърите са по-скоро вредни за онлайн средата, пише The Wall Street Journal. Причината, която те изтъкват е, че много от интернет звездите често рекламират всичко без дори да правят елементарни проверки дали стоките и услугите са реални или полезни. Освен това разпространяват рекламни твърдения като факти или „опровергават митове“ чрез маркетинг послания.

Голяма част от аудиторията на инфлуенсърите обикновено е от млади хора и тийнейджъри. Те са лесно податливи на гръмките послания на инфлуенсърите и с охота купуват рекламираните от тях продукти, казват противниците им. Така се заражда и кампанията на „деинфлуенсърите“. Това са хора, които имат за цел да откриват спорните послания и продукти и да ги обясняват, за да могат потребителите да имат и различната гледна точка.

Кампанията #deinfluencing вече има над 68 млн. гледания в TikTok. Клиповете са насочени към най-популярните реклами на продукти и услуги, като обръщат внимание на критиките: какви са лошите страни, има ли по-добри и/или по-евтини алтернативи и др. Понякога посланията са в посока изобщо да не се купува такъв тип продукт.

„Деинфлуенсърстването“ е тенденция в TikTok от повече от година. Дълго време обаче беше сравнително нишова тема, като често авторите на тези клипове бяха обвинявани, че просто завиждат на известните или пък работят за конкуренти. Всъщност, голяма част от деинфлуенсърите се оказват недоволни клиенти. Хора, които са купили рекламираните стоки, но са останали разочаровани от цените, качеството и др.

С времето вниманието към тези клипове започна да расте, тъй като зачестиха скандалите около рекламите на инфлуенсърите. Например обвинения, че рекламиращи спирали за мигли всъщност просто носят фалшиви мигли и това не е реален ефект от продукта. Недоволство предизвикват и реакциите на TikTok. Макар говорител на социалната мрежа да казва, че тя има строги правила, които забраняват фалшиви и подвеждащи реклами и такива клипове се премахват, мнозина обвиняват платформата в избирателно прилагане на стандартите.

„Първоначално инфлуенсърите много държаха на аудиторията си. Но с навлизането на брандовете, започнаха да мислят как да се възползват от нея. Така те започнаха да държат предимно на отношенията си с брандовете. Сега тази отговорност започва да се завръща към потребителите“, смята Джена Дрентен, професор по маркетинг към Университета „Лойола“ в Чикаго.

Разбира се, всичко това повдига и още един въпрос: деинфлуенсърстването не е ли просто нова форма на инфлуенсърите? Според привържениците на каузата не, тъй като те не получават пари, за да препоръчват конкурентни продукти. Поне не засега.

А популярният пластичен хирург Прем Трипати казва, че „има голяма разлика между това да кажа, че използвам даден продукт и го харесвам и не ми плащат, отколкото да кажа, че даден бранд преди ми е плащал и затова алтернативата не е добра“. Трипати придоби популярност в TikTok за клиповете, в които описва и оборва популярни митове за грижа за кожата. Според него потребителите трябва да проучат „деинфлуенсърите“, които следят, за да не се окажат просто хора, които са разочаровани от бившите си спонсори. Ако никога не са получавали пари от брандове и имат добра репутация за своята откритост и честност за твърденията си, тогава могат да бъдат приети като истински деинфлуенсъри.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !