Провал ли е гласовият асистент Alexa за амбициите на Amazon

Стоян Ненов Последна промяна на 07 март 2023 в 08:41 1048 0

Alexa

Снимка Andres Urena/Unsplash

Провал ли е гласовият асистент Alexa за амбициите на Amazon

Името Alexa се е превърнало в нарицателно за подаване на някаква команда. Това се дължи на едноименния гласов асистент на Amazon, който от години е усилено рекламиран и използван от компанията и нейните продукти.

Amazon има(ше) огромни амбиции и очаквания към Alexa. Асистентът трябва(ше) да може да води интелигентни разговори и да помага на хората в ежедневието им. Особено що се отнася до извършване на поръчки в онлайн магазина на компанията.

Alexa има силна конкуренция в лицето на Apple Siri и Google Assistant. Вторите две предложения обаче не са насочени толкова към онлайн пазаруването, колкото към улесняване на ежедневните взаимодействия на хората със смартфоните и интернет.

Подобно на конкурентите си, Amazon също има много по-голяма визия за своя гласов асистент. Alexa трябва да е началото на нова ера в компютърните технологии. Реалността обаче се оказва доста по-различна и проектът не отговаря на очакванията на Amazon, пише Financial Times в свой анализ.

Alexa беше един от най-важните проекти за Джеф Безос докато той ръководеше Amazon. Той очакваше изкуственият интелект да бъде следващият двигател на технологичната индустрия и в частност гласовите асистенти да са с водеща роля. Джеф Безос обаче вече не е лидер на Amazon. Той се оттегли, за да се посвети на филантропията и космическите си проекти и има предимно консултантска роля в ИТ гиганта, който основа.

Сегашният изпълнителен директор Анди Джаси има по-различен фокус. За него всеки продукт на компанията трябва да носи пари. А Alexa изпитва трудности с това изискване. Проектът генерира предимно разходи, а през последните няколко години реално не е предложил никаква голяма новост. Актуализациите му са минимални и от нещо иновативно и интересно, за много потребители Alexa се е превърнала в асистент за пускане на музика и дребни въпроси.

Резултатът е, че екипът на Alexa е бил сред сериозно засегнатите от съкращенията миналата година. Заради икономическите кризи Amazon се раздели с 18 000 служители, сред които и значителна част от работещите по гласовия асистент.

Пред FT Amazon коментира, че остава напълно посветена на Alexa и продължава да развива проекта. Компанията казва, че през 2022 г. над 50% от потребителите на Alexa я използват за онлайн пазаруване. А взаимодействията с Alexa са се повишили с 30% за цялата минала година по целия свят.

Източниците на FT обаче казват, че макар и от гладна точка на такъв тип статистики Alexa действително да продължава да се развива добре, вътре в компанията има спорове какво точно означава реален успех на гласовия асистент. Например Amazon има цял онлайн магазин за „умения“ за Alexa. В него има над 130 000 различни умения, които потребителите могат да добавят към своите съвместими устройства и да ги персонализират още повече. Те са разработени от външни компании, подобно на мобилните приложения за Android и iOS. Оказва се обаче, че повечето от тях са безплатни, а изкарването на пари от тях е почти невъзможно. Самият процес по откриване на тези „умения“ е сложен и повечето потребители дори не знаят, че те съществуват.

И все пак, това са недостатъци, които Amazon може да коригира, стига да положи малко повече усилия. Засега обаче изглежда, че компанията все още не може да реши в каква посока да продължи с Alexa.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !