Как работи скритата страна на алгоритъма на YouTube

Стоян Ненов Последна промяна на 12 март 2025 в 17:41 330 0

Как работи скритата страна на алгоритъма на YouTube

Снимка Google

Как работи скритата страна на алгоритъма на YouTube

YouTube е най-популярният видеопортал в света, като се предполага, че в него са качени около 14,8 млрд. клипа. Огромната част от тях не са гледани от почти никой и са практически неизвестни, съобщава БиБиСи.

Тази година YouTube навършва 20 години, като днес платформата е много по-различна от основната си мисия. Тя беше създадена с идеята хората да качват клипове от своето ежедневие. С времето обаче се превърна в мултимилиардна машина за съдържание, в която участват милиони хора и компании.

Платформата е посещавана от милиарди потребители всеки ден и е огромен бизнес. Но клиповете не се конкурират за вниманието на зрителите само със своето качество. Всъщност, голяма част от решението кой клип ще бъде видян от повече хора, зависи от алгоритъма на YouTube.

Алгоритмът е сложна и почти мистична система, която YouTube пази в строга тайна, за да не се злоупотребява с него. Но е и обект на постоянни критики, че може да бъде излъган и че дори самата компания го използва, за да наказва или пък популяризира избрани от нея създатели на съдържание.

И действително, много от тях дават реални примери със свои клипове и статистики. И се вижда ясно как, ако даден техен клип бъде или не бъде изпратен до абонатите им или пък е сложен или не е сложен на заглавната страница, разликата в гледаемостта е огромна. А съответно и в доходите, тъй като основният източник на доходи за повечето канали са онлайн рекламите, които YouTube добавя към видеата и взима процент.

За да опознаят повече за „тайната“ страна на алгоритъма на YouTube, учени от Университета на Масачузетс и неговата Инициатива за цифрова публична инфраструктура, са създали инструмент, който да събира информация за произволни клипове.

Той е събрал над 18 трилиона линка към видеа, много от тях повтаряеми. Те са използвани, за да се анализират публичните статистични данни за клиповете. И така, макар че на заглавната страница на YouTube постоянно виждаме клипове със стотици хиляди и милиони гледания, всъщност, средният брой гледания на видеата в платформата е едва 41 пъти. Клипове с над 130 гледания всъщност са в горната една трета на най-гледаните. Това на практика означава, че огромната част от съдържанието в платформата почти никога не е гледано.

В повечето случаи това е целенасочено. Голяма част от потребителите качват клипове от личните си преживявания и ежедневие и използват YouTube като място, където да съхраняват спомените си или защото е по-лесно да изпратят линка с клипа на приятели вместо да си обменят файловете.

Това веднага провокира и реакция, че YouTube умишлено не показва тези клипове и алгоритъмът промотира съдържанието на големите канали. Компанията казва, че това не е така. Алгоритъмът анализира навиците и предпочитанията на дадения потребител и му препоръчва съдържание, което може да му хареса. В него се включват и клипове с по-малко гледания.

Понякога това води до „експлозия на гледанията“ за някои видеа, защото се оказват наистина харесвани и хората започват да ги споделят. Тя казва, че има няколко възможности за потребителите да контролират какво виждат, например като изтриват историята на гледаните клипове и търсенията, да „подскажат“ на системата чрез нови търсения какво искат и т.н.

Освен това алгоритъмът следи качеството на клиповете, какво се случва и говори в тях и ако прецени, че нарушава правилата, може да ги ограничи. Компанията казва, че усилията дават резултат. Ако през 2017 г. между 63-72 гледания на всеки 10 000 са били на клипове, нарушаващи правилата, сега са 8-9.

Да, системата понякога допуска грешки и създатели се оплакват, че техни клипове или канали са били наказвани според тях неправомерно. В крайна сметка интернет има своите хубави и лоши страни, казват авторите на проучването. В основата си той е място за хората да се изразяват, споделят и да могат да комуникират. И както в реалния свят, това се случва постоянно, но остава незабелязано от мнозинството, чието внимание е привлечено от големите играчи.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !