Проучване на Poynter и YouGov открива, че 62% от хората с седем държави виждат поне по една публикация седмично, която е с фалшива или подвеждаща информация, а за 47% това е ежедневие. Проблемът е доста голям и за интернет търсачките, като Google въвежда нова система с изкуствен интелект, която да се бори с него, съобщава CNET.
Интернет гигантът е разработил нов модел на изкуствен интелект, който ще сравнява публикациите в сайтовете едни с други. Алгоритъмът ще следи дали сайтовете, които се ползват с високо доверие, отразяват даден факт по един и същи или сходен начин.
Качеството на първо място
В блога си Google обяснява, че е разработила няколко промени за търсачката си. Първата е за т.нар. featured snippets – това са малките карета с информация, които се появяват над всички резултати в търсачката. Те обикновено се извеждат като отговор на конкретен въпрос, а самата информация в тях е избрана от сайтове, които се ползват с висок рейтинг на доверие от търсачката.
Дори и това обаче не е гаранция, че данните ще отговарят на въпроса. Компанията дава за пример, че подобно каре с информация може да се появи дори и при некоректно зададен въпрос – в случая кога герой от комикс е убил Линкълн. Досега търсачката ще пропусне факта, че Линкълн не е убит от въпросния пероснаж, но ще даде историческата дата, с което се създава впечатление, че това е факт.
Затова новият изкуствен интелект MUM (Multitask Unified Model) ще може да сравнява и контекста на питането, както и как е отговорено на него в други сайтове с висок рейтинг. Компанията казва, че по този начин търсачката ще може да съобрази коя информация да използва на базата на това как тя е описана и в други източници.
Тя изтъква, че алгоритъмът може да преценява и кога изобщо да не покаже подобно информационно каре. Това ще се прави най-вече, когато въпросите не са зададени правилно или съдържат дезинформация в тях, както е в примера с Линкълн. Google твърди, че алгоритъмът намалява извеждането на каре в тези ситуации с 40%.
Допълнителна информация
Google се позовава и на проучване от април т.г., което открива, че потребителите като цяло често използват търсачката, за да проверяват дали дадена информация е вярна. Затова компанията въвежда и още промени.
Сред тях е и увеличаването на набора от информация в полето About this Result – допълнително изскачащо каре, което е налично за всеки резултат в търсачката. То и сега показва общи данни за съответния сайт, като сега ще увеличи информацията с това колко популярен е той, с какво доверие се ползва на базата на ревюта и дори кой е собственикът.
Системата ще предупреждава и ако не разполага с достатъчно данни за източника или информацията е твърде нова и няма много други публикации в мрежата по темата, например при извънредна ситуация. Идеята е да се помогне на потребителите да преценяват по-уверено дали да се доверят на даден източник или не.
Google ще инвестира и в обучението на учители за начален и среден курс, за да могат те също да подготвят учениците за онлайн реалностите. Проучването на Poynter и YouTog показва, че само 36% от хората смятат, че могат да идентифицират фалшива или подвеждаща информация. Обикновено това са предимно по-младите, родени след 1997 г., които са и по-склонни да отделят малко повече време за проверка на фактите онлайн, показва проучването.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари