Голям потенциал за батериите от електромобили след края на първата им експлоатация

Павлин Луканов Последна промяна на 28 юни 2023 в 12:40 350 0

EV car

Снимка CHUTTERSNAP/Unsplash

Голям потенциал за батериите от електромобили след края на първата им експлоатация

Едно от големите предизвикателства свързани с бума при електромобилите е рециклирането на батериите след като те вече не могат да бъдат използвани по първоначалното си предназначение. Разбира се има редица стартъпи, които се опитват да предложат решения, с които тези батерии да имат своеобразен втори живот.

В тази връзка Reuters посочва, че възприятието за това, че батериите, които издържат от 8 до 10 години след това ще могат просто да бъдат използвани за нещо друго, може да не е вярно. Все още няма надеждни решения за използване на деградиралите батерии. Такива възможности има за батерии от автобуси, камиони и други големи превозни средства, но не и за пътническите електромобили.

Иначе теорията за повторно използване е доста проста. След като капацитетът на батерията падне под 80% (за 8 до 10 години използване), тя би трябвало да може да бъде въведена за захранване на сгради и балансиране на локални и национални енергийни мрежи. В световен мащаб има близо 50 стартъпа с инвестиции от около 1 млрд. долара (1.794 млрд. лв) в тази насока. На фона на това и редица производители имат такива програми, но основният проблем е в това, че към момента няма достатъчно налични използвани батерии.

Средният живот на автомобил с двигател с вътрешно горене в САЩ е 12.5 години, а на фона на това има доста време преди въвежданите сега електромобили да излязат от експлоатация. Освен това 80% капацитет до голяма степен е произволна стойност, тъй като много потребители могат да решат да използват батерията дори отвъд това.

Все пак след около 5 години може да има голяма вълна от батерии, които излизат от употреба. Междувременно има и голяма конкуренция за изкупуване на батерии, като цената за киловат час капацитет достига 235 долара (422 лв.), което е двойно повече спрямо новите батерии. Появяват се и все повече решения за системи за съхранение на енергия с нови батерии. Иначе търсенето на батерии за подобни решения ще бъде значимо в процеса по преминаване към енергия от възобновяеми източници.

До 2030 г. общият капацитет свързан с енергийната мрежа може да достигне до 680 гигават часа от 16 гигават часа към края на 2021 г. Това е свързано и с недостиг на решения за съхранение, който ще става още по-значителен. Иначе се отчита, че има случаи, в които за скрап биват предавани електромобили с батерии със 100% капацитет. От друга страна има и много собственици, които държат електромобилите си дори до голям процент на деградиране.

Като проблем за сектора се отчита също така, че не винаги след приключване на жизнения си цикъл електромобилите могат да бъдат проследени адекватно. За Обединеното Кралство процентът достига до 20%. Ясно е, че в даден момент ще има прекалено насищане с батерии втора употреба и е добре да има адекватно решение за тяхното приложение след това. Това е необходимо и с оглед на използваните ограничени материали, които са скъпи и трудни за добив. Освен това те могат и да са потенциално опасен замърсител на природната среда заради включените химикали.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !