На практика всички основни производители на автомобили имат големи планове по отношение на електромобилите. Това включва и заявки за преминаване към производство изцяло само на такива модели, като това се очаква да се случи в не чак толкова далечно бъдеще. Разбира се основното предизвикателство в сектора са батериите, които са скъпи и с ограничен жизнен цикъл. За справяне с този проблем се хвърлят много средства, но засега няма нещо, което да промени революционно сектора.
Поредният пример за усилия в постигането на по-евтини батерии е на General Motors (GM), която иска чрез иновации да опрости технологиите. Като част от програмата си Ultium EV GM засилва инвестицията си в Mitra Chem, компания с фокус върху производството на батерии с катод от желязо в САЩ, с 60 млн. долара (108 млн. лв.).
Mitra Chem е по-скоро разработчик на технологии за батерии отколкото производител. Компанията използва решения с Изкуствен интелект за синтезиране и тестване на хиляди дизайни за катоди месечно. Те варират по размер от грамове до килограми, а целта е съкращаване на циклите за откриване на нови формули, които да достигат по-бързо до пазара. Mitra Chem също така залага на технологията LMFP, която намалява зависимостта от редки земни минерали като кобалт.
За целта се използва облачна платформа собствена разработка, която е създадена специално за развитие на катода в батериите. Тя може да симулира всичко в процеса, от оптимизация за синтез до издръжливост на клетката и широкомащабно въвеждане. На практика става дума за почти целия процес от въвеждането на нов тип батерии на пазара.
Иначе GM разработва нови технологии за батерии на няколко фронта, а това е съвсем очаквано, ако компанията иска да се сдобие с поне едно работещо решение. Освен инвестицията за Mitra Chem, GM работи върху нови типове клетки, включително с призматична форма, с което да се постигнат по-ниско тегло и по-малък обем. Използват се също така аноди с алуминий, за да се намали нужното количество кобалт. Компанията си сътрудничи и с LG Chem за премахване нуждата от този елемент, а и на никел, от батериите.
Иначе други потенциално обещаващи технологии, които могат да променят пазара са тези за батерии в твърдо състояние. Ще изминат години обаче преди да видим някоя от новите разработки в масово производство и да е възможна промяна спрямо настоящото статукво. Все пак обаче се надяваме промяната да е по-скоро, тъй като именно батериите изглежда са основната пречка пред по-голямото разпространение на електромобилите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари