Потребителите вече се страхуват от алгоритмите за препоръки на YouTube

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 20 септември 2022 в 15:27 577 0

Mozilla Youtube Algorithms

Снимка Mozilla

Mozilla Youtube Algorithms

Алгоритмите определят все повече елементи от нашия живот. Във видеоплатформата YouTube и в стрийминг услугата Netflix те са основната движеща сила за това какво да гледаме. Препоръките им, в повечето случаи са определящи за следващото видео или филм, което ще си пуснем. Концепцията е сравнително проста – софтуерът засича какво предпочита даден потребител, сортира по интереси, харесвания, споделяния и др, и така предлага ново съдържание, което да съвпада на този профил.

В YouTube все повече може да оставате с впечатлението, че част от тези механизми просто не работят. Предлагат се едни и същи клипове, дори такива, които не са харесани. Неправителствената организация Mozilla, която стои зад браузъра Firefox, потвърждава това чувство. Тя извършва огромно изследване върху алгоритмите на видеоплатформата. Резултатът е, че потребителите реално нямат контрол върху препоръките. Ако YouTube реши да препоръча някое видео – то ще го направи, независимо от действията на абоната.

Започва да се наблюдава и опасен краен ефект – потребителите да се страхуват да си пуснат видео, което по принцип биха гледали, само и само, за да не влязат в определен филтър на препоръки. Който после да не могат да променят.

Всичко се връща

Подобно на текста на вече българската класика на Руши Виденлиев, всичко в YouTube се връща. Според изследването на Mozilla, потребители експериментират с различните възможности за контрол на платформата. Те първо натискат бутона „Не харесвам“ или, че не се интересуват от определени клипове. В рамките на ден-два, същите клипове продължават да се появяват сред препоръчаните.

Ситуацията обаче не опира само до този „мек“ подход. Докладване на видеа за спам, заблуждаващо съдържание или фалшиви новини също в повечето случаи се появява отново. Връщането им в „Препоръчани“ отново става в рамките на ден или два. Дори крайните мерки като пълно блокиране на канали не работи, защото в един момент видеата от тях отново се „реабилитират“ от алгоритмите на YouTube.

Влошаване на ситуацията

Mozilla разчита на над 22 хил. участника, анализирани са над 567 млн. видеа, а обстойно са интервюирани 2758 потребителя. Крайният резултат е, че лошите препоръки се връщат между 20% и близо 50% от случаите при активно действие от страна на потребителите. Още по-интересното е, че колкото повече време минава след опита на абоната да се „откъсне“ от подобно съдържание, алгоритмите на YouTube започват да му предлага нови и нови клипове.

„Нищо не се промени, изглежда колкото повече негативна обратна връзка давам за техните препоръки, толкова повече те ги насърчават“, коментира един от участниците в изследването.

1

Някои потребители дори директно признават, че вече не смеят да кликнат на видео, което иначе биха гледали. Причината е, че се страхуват да не влязат в определен филтър за препоръки на съдържание с краен характер. Било то ативаксърство, политически убеждения и др. Други също са започнали да подбират по-добре видеата, които пускат от препоръчаните, за да не започне YouTube да ги залива с подобно съдържание.

От Mozilla дават четири препоръки за справяне на проблема:

  1. Възможните инструменти за обратна връзка да са лесни за употреба за потребителите, както и прозрачни – да се знае какво точно правят.
  2. Алгоритмите трябва да се съобразяват с волята на потребителите.
  3. YouTube ще трябва да отвори своята система за по-задълбочени и независими изследвания.
  4. Политиците също трябва да се намесят в предоставянето на по-голяма прозрачност.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !