В редица случаи Firefox се оказва в сложна ситуация, тъй като иска да бъде браузър, осигуряващ неприкосновеността на личния живот, само че по-голямата част от финансирането му идва от Google, чиято основна дейност е именно рекламата. С Firefox 128 браузърът въведе функцията „запазване на неприкосновеността на личния живот при измерване на рекламите“ (privacy-preserving ad measurement), която е активирана по подразбиране. Въпреки наименованието, действителните последици от тази функция притесняват потребителите.
За какво е тя
В публикация в своя официален блог компанията майка на Firefox - Mozilla, обяснява, че тази нова функция е експеримент, целящ да създаде уеб стандарт за рекламодателите, който в по-малка степен разчита на текстовите бисквитки, но все пак ви проследява по някакъв начин. Mozilla казва, че запазващото поверителността мерене на рекламите засега се използва само от няколко сайта, за да се установи дали показаните рекламите са били успешни или не. В момента рекламодателите правят това, като използват бисквитки и други видове тракери, които събират възможно най-много данни за вас и нарушават неприкосновеността на личния ви живот. Mozilla иска да помогне на рекламодателите да проследят успеха на кампаниите си, без да идентифицират индивидуалната ви дейност, и използва тези измервания на рекламите като компромисен вариант.
С измерванията на рекламите, запазващи неприкосновеността на личния живот, сайтовете ще могат да се допитват до Firefox дали хората са кликнали върху дадена реклама и дали в крайна сметка са направили нещо, което рекламата е искала от тях (например да купят продукт). Firefox не предоставя тези данни директно на рекламодателите, а ги криптира, обобщава и ги предоставя анонимно. Това означава, че активността ви при сърфиране и другите данни за вас са скрити за рекламодателя, но той може да види дали кампанията му е дала резултат или не. Това е функция, подобна на тази в Privacy Sandbox на Chrome, въпреки че самата Google се сблъска с регулаторни проблеми при нейното прилагане.
Защо трябва да я деактивирате
Въпреки че намеренията на Mozilla изглеждат искрени, тази функция не е трябвало да бъде активирана по подразбиране, тъй като независимо от името си, тя все пак технически предоставя на рекламодателите вашите данни. Когато рекламодателите започнаха да следят хората онлайн, нямаше защита на личните данни, закони или стандарти, които да се спазват, и индустрията реши да следи и събира всички данни, до които можеше да се добере. Никой никога не е питал потребителите дали искат да бъдат проследявани или дали искат да предоставят на рекламодателите достъп до тяхното местоположение, данните от браузъра или личните предпочитания. Ако сме научили нещо от начина, по който се разви онлайн рекламната индустрия, то е, че хората трябва да имат право на избор дали данните им да бъдат проследявани. Дори и да се стреми да замени още предишните системи, Firefox трябваше да предложи на хората избор дали да се включат в измерването на резултатността на рекламите, вместо тихомълком да го активира.
Изданието Life Hacker е на мнение, че като се има предвид, че има начини да се блокират проследяващите програми и „бисквитките“, без да се приема този компромис, повечето потребители не изпитват желание да споделят каквито и да било данни с рекламодателите, а и вие не бива да го правите.
Как да деактивирате проследяването на рекламите във Firefox
За да деактивирате измерването на рекламите и по този начин да запазите своята поверителност във Firefox 128, кликнете върху иконката с три линии в горния десен ъгъл на браузъра. След това отидете в Settings (Настройки) > Privacy & Security (Поверителност и сигурност) и превъртете надолу до раздела Website Advertising Preferences (Предпочитания за рекламиране на уеб сайтовете). Там деактивирайте опцията Allow websites to perform privacy-preserving ad measurement.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари