Instagram и Facebook продължават да следят напълно потребителите и в iOS

Стефан Николов Последна промяна на 12 август 2022 в 16:33 5624 0

Facebook Tracking

Снимка Glen Carrie/Unspalsh

Facebook Tracking

Facebook и Instagram намериха начин да проследяват потребителското поведение дори при използване на мобилно приложение в iOS. Това става при отваряне на линкове от тези социални мрежи през т.нар. Instant Articles. Те добавят към всички уеб страници JavaScript код, който два възможност да се проследяват действията на потребителите в посетените от тях уеб страници. Така, Meta, холдингът зад тези социални мрежи знае, какво правят хората в тези "леко променени" сайтове. Информацията е на Феликс Краузе (Felix Krause), експерт по информационна безопасност и бивш водещ специалист на Google.

Когато потребителят кликне върху външна препратка, сочеща към някой уеб сайт, този линк се отваря във вградения в мобилното приложение браузър, който е собственост и изцяло се контролира от Meta. Тоест, тези линкове се отварят с помощта на интегрирано решение на Meta, а не от браузъра, който си е избрал потребителят. В случая с iOS това е Safari, в който Apple отдавна вгради мощна защита срещу подобно следене на поведението на потребителите.

Действията на Meta

Към абсолютно всяка отворена с помощта на вградения браузър уеб страница се добавя уникален код, който дава възможност за цялостно следене на поведението на потребителя. Това става без неговото знание и разбира се, без неговото съгласие. Следи се и се записва всичко от натиснати бутони, кликове върху линкове, както и кои точно са тези линкове, през маркирането на текст, копирането на текст и др. Дори се правят екранни снимки на отворените програмни прозорци, записва се чувствителна информация - паролите, адресите, номерата на банковите карти - записва се всичко, а следенето е тотално.

Тази информация се натрупва, класифицира и внимателно анализира от алгоритмите с изкуствен интелект на Meta, като в крайна сметка се създава съвсем точна и уникална цифрова сигнатура за всеки потребител. Това електронно досие се използва за осъществяването на мощна таргетирана реклама. Като то включва предпочитанията на всеки един потребител, анализа на неговите поведенчески фактори, статистиката на неговите предпочитания и още много други, като всичко това се използва, за да може за всеки да се подбере най-подходящата промоция за него. И не само това - възможно е да се извършва мониторинг на ефективността на рекламните кампании и на отделните реклами.

Подобни възможности предлага специализираният софтуерен аналитичен инструмент Meta Pixel, като неговият код е необходимо доброволно да бъде добавен от собствениците на уеб сайтове. Краузе специално подчертава, че вграденият мобилните приложения на Instagram и Facebook не извършва модификации на уеб страниците и неговата работа е на практика незабележима за потребителите.

Защо това е толкова важно

В своята мобилна операционна система iOS, считано от версия 14, Apple добави нова функция, която предупреждава потребителя когато е следен и когато неговите данни се събират. Решението на корпорацията от Купертино е много елегантно - в настройките на iOS 14 и нагоре потребителите могат да укажат кои лични данни с кои приложения могат да споделят. Но дори и тази функция да е изключена, на приложенията и уеб сайтовете се налага да искат разрешение за по-нататъшното събиране на потребителските данни. Което е сериозен удар върху скритото следене и събиране на данни от устройствата на Apple. По този начин, технологичният гигант елиминира възможността за скрито следене на потребителите, като същевременно даде възможност на хората, ако все пак им харесва целевата реклама, да продължават да бъдат следени, само че са винаги предупредени.

Както се очакваше Facebook реагира много остро. Социалният гигант предупреди всички рекламодатели, че новите софтуерни инструменти на Apple за борба с проследяването и събирането персоналните данни на потребителите ще доведат до спад в доходите на социалната мрежа от рекламната платформа Audience Network. Очакваше се сериозен срив на доходите от реклами – над 50%, понеже вече липсва възможността за персонализация на рекламата в приложенията.

Точно така и стана. Facebook предупреди, че iOS 14 на практика прави рекламната платформа Audience Network неефективна и навярно социалната мрежа може да се откаже да я използва. Интересно е, че все пак има неголям брой потребители, които се съгласяват техните данни да бъдат събирани, но те ще виждат много по-малко релевантна реклама, което ще намали ползата, а и печалбата от показването на тези рекламни съобщения.

Решенията срещу този начин на следене от страна на Meta

Избягвайте отварянето на уеб сайтовете с вградения в тези приложения браузъри. Ако видите следния екран, изберете друга опция, за да избегнете използването на този вграден браузър. Като можете да превключите на вашия браузър по подразбиране.

Ако този екран не се появява ще трябва ръчно да копирате и пуснете URL адреса в друг, вече външен браузър.

Използвайте уеб версиите - на практика всички социални мрежи, включително Instagram и Facebook предлагат много прилична мобилна уеб версия с почти същата функционалност, но без инжектиране на JavaScript код и добавяне на уникален идентификатор. Без проблеми може да се използва например https://instagram.com.

За притежателите на уеб сайтове и на системните администратори Феликс Краузе предлага добавянето на два реда HTML тагове към техните уеб страници, с предварително зададени id атрибути, плюс няколко реда JavaScript, като по този начин приложенията на Meta решават, че за съответната уеб страница вече е генериран уникалния код за следене на потребителя.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !