Два нови проекта разширяват възможностите за споделена мобилност у нас

Мария Иванова Последна промяна на 14 август 2022 в 17:41 4992 0

Cyrcl

Снимка Cyrcl

Cyrcl велосипеди под наем

През последните години във все повече европейски градове се появяват примери за споделено използване на велосипеди, тротинетки, скутери и други превозни средства. Предимствата на този модел са много - той заменя постоянното използване на личен автомобил с наемането, когато е нужно, на по-екологично превозно средство, ограничава трафика, удобен е и не на последно място създава нови възможности за бизнес.

У нас примерите за подобни модели също се увеличават, предоставяйки иновативни начини за справяне с наболели проблеми като пренаситеността с автомобили, мръсния въздух и задръстванията. А съвсем наскоро беше представена и нова възможност за споделен транспорт в София. Това са колелата и електрическите велосипеди под наем. Две услуги стартират в столицата и ще предоставят възможност за алтернатива на вече някои съществуващи такива, като например ел. тротинетки или електромобили под наем.

Някой кара колело

Първата включва велосипеди под наем и се осъществява от стартъпа Cyrcl. Три месеца след старта на услугата, тя предлага над 100 колела и обхваща 17 квартала в София. От Tech.OFFNews.bg се свързахме с основателите на стартиращата компания - Енрико Маринов, Асен Янков и Симона Йончева, за да разкажат повече подробности за платформата.

Според младите предприемачи България има отличен потенциал за развитие в източноевропейския пазар на устойчивата мобилност и че тепърва той може да бъде развит и оползотворен. Изборът на София също идва съвсем естествено, тъй като е най-големият и гъсто населен град у нас и все още няма много подобни алтернативи.

Те създават Cyrcl – услуга за краткосрочен наем на велосипеди, което се осъществява чрез регистрация в мобилно приложение, автоматично откриване на най-близкия велосипед и отключване с едно докосване на смартфона. Таксуването по време на ползване е 0.15 лв. на минута или максимум 18 лв. за цял ден.

Енрико Маринов, който отговаря за финансовата и оперативна дейност на компанията, разкрива плановете на екипа за разрастване към други градове в страната и извън нея. По думите му най-важните фактори за определяне на следваща локация на Cyrcl у нас са броят и гъстотата на жителите, инфраструктурата и регулаторната рамка в съответния град.

1

Асен Янков, който отговаря за поддръжката на софтуерната система на Cyrcl, обяснява, че тя позволява велосипедите да бъдат наети чрез мобилното приложение на компанията, проследява тяхното движение и таксува спрямо времето на използване. След като стигне до желаната дестинация, потребителят трябва да паркира и да прекрати наемната си сесия в рамките на оперативната зона, която също е включена в приложението.

„Лимонени“ е-велосипеди

Сходна услуга, но за електрически велосипеди също ще стартира, но в Пловдив. Тя е движена от международната компания Lime, която е известна повече със своите е-скутери под наем. Сега, тя разширява своето портфолио или по-скоро – превозните средства, които ще са налични за потребителите на платформата.

Пред Tech.OFFNews.bg оперативният мениджър на българското подразделение на компанията - Петко Анчев обяви, че са инвестрали над 100 хил. лева за новата услуга. Тя ще работи по същия начин както системата за споделени е-скутери на Lime, ще се ползва същото приложение и дори цените също ще бъдат еднакви. За разлика от електрическите тротинетки обаче при е-велосипеди ще бъдат определени задължителни зони за паркиране.

Петко Анчев е на мнение, че българите проявяват интерес към споделената мобилност и вече са свикнали да използват алтернативни средства за придвижване. Но, за да може да се предостави реална алтернатива на придвижването с автомобил, са нужни повече велоалеи, които трябва да са навсякъде.

“За точно две години и половина, потребителите на Lime в България вече са завършили над 600 хил. пътувания, а потребителите ни наброяват над 150 хил. През 2022 г. Lime постига значителен растеж в приходите си през първото тримесечие от 472% на годишна база. Във второто тримесечие на 2022 г. (април-юни) очакваме растеж от 248%, в сравнение със същия период на 2021 г.” - разяснява още оперативният мениджър на Lime България.

Трябва да се отбележи, че споделените услуги бяха силно засегнати по време на пандемията и бизнесът през 2020 и 2021 г. се сви. Това дава по-ниска база за сравнение, след като през 2022 г. България малко по-малко се завръща към нормалния ритъм на живот.

Новата услуга се очаква да стартира през септември-октомври тази година, когато по улиците на Пловдив ще започнат да се придвижват между 100 и 150 електрически колела. Компанията води преговори за сътрудничество и с администрацията на София, която ще бъде втората локация на е-велосипедите на Limе в България.

В столицата вече функционира такава за електрически колела под наем – E-Bike Rental. Тя обаче разчита на ограничено количество велосипеди и по-сложен процес по резервиране и плащане на услугата. Както се прицелва в дългосрочно наемане (от по минимум няколко часа) и разчита на еко туризъм с е-колелата във Витоша, вместо да предлага по-лежерно споделено придвижване в града.

Регулаторната рамка на новия вид транспорт

Новите услуги ще трябва да се съобразяват с базовите регулации за подобен тип превозни средства. Например, потребителите на Cyrcl се очаква да спазват правилата за движение на пътя, да не карат под въздействие на алкохол, да не возят друг човек на велосипеда, при намалена видимост да използват светлините и светлоотразително облекло. Според Енрико Маринов, регулаторната рамка е необходимост и би помогнала при решаването на някои казуси при споделената мобилност, като например правилното паркиране в града. Той е категоричен, че доизграждането на инфраструктурата за микро-мобилност и оптимизирането на съществуващата такава би било изключително благоприятно, както за разпространението на споделените услуги, така и за подобряването на качеството на въздуха в градовете и преобразяването на техния облик.

“Ние бихме искали да бъдем активен участник в тях, като сме готови да предоставим на общината наши анонимизирани данни в помощ на изграждането на нови велоалеи в София” - посочва още младият предприемач.

Има ли споделената мобилност бъдеще в България

Симона Йончева, която управлява комуникацията на стартъпа с неговите клиенти и бизнес партньори, е категорична, че България не е изключение от глобалната тенденция на споделена мобилност в последните години. По думите ѝ тя е “резултат на засилващата се нужда от устойчив транспорт, нарастващото население в градовете, както и високите цени за закупуване и поддръжка на автомобили в градски условия”.

“Интересът, който младите хора у нас проявяват към нашата услуга за краткото време, в което тя съществува на местния пазар, показва, че те се вълнуват от теми като устойчивост и здравословен начин на живот. Наблюдаваме нарастващия интерес към екологичните стоки и услуги у нас и смятаме, че това е отличен знак за настоящите и предстоящи положителни промени” - допълва още Симона Йончева.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !