Учените търсят изчезнала свръхмасивна черна дупка

Offnews Последна промяна на 20 декември 2020 в 14:45 4337 0

black hole 2

Астрономи са открили далечен галактически клъстер, в чийто център обаче за тяхна изненада липсва свръхмасивна черна дупка. Проблемът е, че подобни гигантски обекти се намират в центъра на почти всички галактики и такива галактически клъстери. Затова и учените са очаквали да открият такъв и в този случай.

Става въпрос за галактическия клъстер Abell 2261, който се намира на разстояние около 2,7 милиарда светлинни години от земята. Той е наблюдаван още от 1999 г., но съвсем наскоро учени от Университета на Западна Вирджиния са използвали телескопа Хъбъл и космическата обсерватория Chandra и са установили липсата на гравитационния гигант.

За незапознатите, свръхмасивните черни дупки са гигантски обекти, намиращи се в центъра на повечето галактики, включително и в нашата Млечен път. Според някои хипотези те са тясно свързани и със създаването на галактиките, както и процеса на звездообразуване в тях. За разлика от значително по малките черни дупки, които се формират при колапса на звезди, техните свръхмасивни братовчеди имат маса често милиарди пъти по-голяма от тази на Слънцето.

При конкретното откритие е изчислено, че липсващата свръхмасивна черна дупка би трябвало да е с маса, равняваща се на между три и 100 милиарда слънца. Всъщност според тези изчисления става въпрос за такава, която може да е сред най-масивните познати на човечеството. Само дето не може да бъде открита.

За сравнение свръхмасивната черна дупка която се намира в центъра на нашата галактика - някъде в съзвездие Стрелец на небесната сфера, е с маса "едва" 4 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.

Учените в момента трескаво се опитват да си обяснят причините за липсата на огромния обект. Според една от хипотезите, той може да е избутан от своята галактика, при нейния сблъсък с друга такава. Едно алтернативно предположение е, че обектът може да се е обединил с друга гигантска черна дупка, формирайки някъде мега галактика. До сега обаче не са наблюдавани подобни процеси с толкова масивни космически тела.

Екипът от Университета на Западна Вирджиния вече е подготвил статия, която предстои да бъде публикувана в списание American Astronomical Society. В нея той е включил още две възможни обяснения - такава свръхмасивна черна дупка може просто да няма или тя може към момента да не е активна поради което все още да не е открита от нас.

За информация - ние не можем да наблюдаваме самите черни дупки, защото те са толкова масивни обекти, че дори светлината попаднала в тях (в техния т.нар. "хоризонт на събитията"), не може да ги напусне. Това, което виждаме, най-често е акреционният диск - поглъщаната материя, която се върти изключително бързо около тях. Затова и ако наблизо липсва такава материя, те могат да си останат скрити от нашите телескопи за много дълго време.