Преди 42 хиляди години магнитното поле на Земята рязко е отслабнало до 6% от сегашното

Offnews Последна промяна на 24 февруари 2021 в 14:49 5972 0

ne

В списание Science бе публикувана научна работа с поразително точна дата на предишната смяна на магнитните полюси, която е определена с помощта на дървесните пръстени на загинали преди десетки хиляди години дървета. Оказа се, че смяната на магнитните полюси е предшествана от период с рязко отслабване на магнитното поле на Земята. За известно време то почти е изчезнало и е било не повече от 6% от сегашното, като по този начин планетата се е оказала открита за твърдото космическо излъчване. Напълно е възможно именно това да е причината за рязката промяна на климата и за измирането на много видове, включително неандерталците, както и за разцвета на пещерната живопис.

Магнитното поле на Земята защитава живота на планетата от частиците с висока енергия, които идват от космоса. Но това не винаги е така: магнитните полюси периодично по не докрай ясни и до днес причини си сменят местата и по време на смяната ефективността на магнитното поле на планетата значително намалява. Предишните изследвания на тези процеси и събития не показаха каквато и да било връзка на смяната на магнитните полюси с процесите на умирането на многобройните видове или с природните катастрофи.

Една от най-големите промени на магнитното поле на Земята е протекла преди около 42 хиляди години, в края на последния ледников период и се нарича Събитието Лашамп (на името на малкото френско селце, благодарение на което е направено това откритие). Тази промяна на магнитното поле е регистрирана в целия свят, включително и в Австралия. Учените са изследвали годишните дървесни пръстени на дърветата Каури, растящи в Нова Зеландия, възрастта на които може да достига хиляда години. Но понякога стволът на дървото, попаднало в блато, може да остане във вкаменен вид в продължение на хиляди години.

Учените са направили изотопен анализ на вкаменени стъбла на Каури, останали от времето на Събитието Лашамп и са открили, че в годишните пръстени на запазилите се дървета има излишък на въглерод-14, което показва отслабване на магнитното поле на Земята. Съпоставяйки тези данни с информацията за съдържанието на торий в тези дървесни пръстени, изследователите са успели с голяма точност да датират тези стволове на Каури, както и да съберат нова по-подробна информация от времената на Събитието Лашамп.

Според получените по този начин данни, магнитното поле на планетата е започнало да отслабва преди 42 350 години и е достигнало най-ниското си ниво преди около 41 800 години. По това време неговата сила е била не повече от 6% от сегашната. След още около 300 години полюсите са сменили местата си.

По този начин стана ясно, че рязкото отслабване на магнитното поле предшества смяната на полюсите. В чест на Дъглас Адамс и неговата знаменита книга "Пътеводител на галактическия стопаджия", в която се споменава изключително важното число 42, учените нарекоха това събитие Геомагнитният преход на Адамс.

Стана ясно и друго: по това време се е случило нещо необичайно не само на Земята. Изотопът берилий-10 почти изцяло се формира от частиците космическо излъчване, които се сблъскват с атмосферата на Земята и се използва като индикатор за слънчевата активност. Нивото на този изотоп в пробите от ледовете от това време показва, че тогава Слънцето е имало дълъг период на затишие, който съвпада с Геомагнитния преход на Адамс. Но това затишие е прекъсвано от многобройни масивни слънчеви изригвания. При тези слънчеви изригвания мощни потоци от йонизирани частици достигат Земята, а полярните сияния вероятно са станали нещо обичайно за целия свят.

Учените предполагат, че драматичните промени на климата - бързото настъпване на ледниците и безпрецедентно високите нива на ултравиолетово излъчване са принудили хората да търсят убежище в пещерите, с което се обяснява внезапния растеж на пещерното изкуство във вид на скални рисунки по целия свят, възрастта на които е именно 42 хиляди години.

Именно тогава в Европа изчезват неандерталците, а в Австралия измира почти цялата мегафауна, включително гигантските кенгуру и вомбатите. По всяка вероятност те не са успели да се приспособят към новите условия и не са оцелели.

Редица климатолози и антрополози се отнесоха критично към тази научна работа, но има много учени, които я посрещнаха с жив интерес. Направените изводи ще могат да бъдат проверени когато учените от различни страни приложат метода за изотопен анализ, описан в тази статия и за други образци и проби, носещи следи от промените на околната среда от това време. По този начин учените ще получат по-ясна картина на случилите се тогава събития.

Според публикуваните от Европейската космическа агенция данни, към днешен ден магнитното поле на Земята е започнало да отслабва. Има обширна зона с понижена магнитна активност в магнитното поле на Земята, която започва от бреговете на Южна Америка и продължава до Югозападна Африка. Това е Южноатлантическата аномалия, която продължава да се разширява. Напълно е възможно през следващите няколко стотици години да започне повторението на този цикъл на смяна на магнитните полюси на Земята - първоначално рязко отслабване на магнитното поле, след което започва самата смяна.