Метавселените са гореща тема в света на технологиите вече доста време. Катализатор затова беше Facebook, която през октомври миналата година преименува основната си компания на Meta. А Марк Зукърбърг обяви, че това ще е новият голям бизнес на компанията му и тя практически залага бъдещето си на метавселените.
Още тогава той предупреди, че това е дългосрочен проект и визията му ще започне да придобива вид най-рано след пет години. Въпреки това очакванията бяха, че браншът ще започне да се развива доста активно още от самото начало. Година по-късно метавселените са далеч от огромен интерес или пък динамично развитие. Има няколко причини за това, отбелязва MakeUseOf.
Лошата графика
На теория метавселените трябва да представят реалистични или поне красиви виртуални светове и т.нар. „потапящо изживяване“. Поне за момента нищо от това не е факт. Графиката на метавселената на Meta е доста посредствена. В началото аватарите (виртуалните персонажи на потребителите) дори не бяха цели, а само торсове. Една от големите „новини“ на първия ъпдейт на метавселената беше, че аватарите получиха крака.
При положение, че Зукърбърг представи метавселената като начин потребителите да се чувстват сякаш са в едно помещение с останалите, липсата на реализъм е голям проблем. Разбира се, това ще се промени след няколко години, но все още е далеч от обещаното и очаквано не буди интерес сред потребителите.
Очилата за виртуална реалност не са готови
Макар виртуалната реалност като технология да е сред нас от години, устройствата за нея все още са далеч от добре развити. Те са обемисти, тежки, скъпи и далеч от портативни. Все още липсват обещаваните и очаквани доста по-малки и леки очила за виртуална и добавена реалност, които да улеснят използването на метавселените в движение.
Нови предизвикателства за киберсигурността
Метавселените създават изцяло нови рискове за киберсигурността. Meta също не буди доверие в успешното справяне с тях заради историята си, която изобилства с проблеми и скандали в тази сфера.
Освен това най-малкото самата технология включва използване на видео, глас, следене на очите и мимиките и какво ли още не. Ще се събират много повече и подробни данни отколкото сега. Всичко това е нужно, за да могат метавселените да са реалистични, но ще изисква и значително по-добра защита.
Предпазване на здравето
Метавселените ще се използват за всичко. Включително и за прегледи от лекари или най-малкото за консултации със специалисти. Освен това технологиите ще събират и общи данни за състоянието на потребителя. Те ще се използват за повишаване на реализма и интерактивността на дигиталните услуги.
Друг риск е директното влияние на метавселената върху здравето. Самата технология предполага повече седене на място. Виртуалната реалност може да е проблем и за хората с увредено зрение или други заболявания. Накратко, все още има много неясноти за технологията и нейното прилагане в реалния свят.
Повишен риск от тормоз
Онлайн тормозът си е проблем, който все още е далеч от разрешен. Метавселената създава риск от по-сериозни злоупотреби, тъй като смисълът ѝ е да направи комуникацията „по-близка“ между хората. Повишеният реализъм ще има и своите негативни последици, а за момента изобщо не е обсъждано публично какви ще са мерките за защита от реч на омразата, онлайн тормоз и други подобни негативни прояви. Затова са нужни още доста усилия от ИТ компаниите, които работят по метавселените, в няколко посоки, за да се спечели и задържи доверието на хората.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари