Дигиталните разплащания придобиха изключителна популярност, като в този сектор има и много компании отвъд познатите ни банкови институции. И разбира се, щом става дума за много пари, неминуемо се стига и до въпроса за регулация. Такива усилия вече има от страна на Европейския Съюз с подготовката на обновена Директива за платежните услуги.
Сега и САЩ поглежда в тази насока, като тази седмица Бюрото за финансова защита на потребителите (CFPB) обяви предложението си за регулиране на технологичните разплащателни методи и услуги за дигитални портфейли на технологичните гиганти. Според CFPB те конкурират традиционните методи по мащаб, но не предлагат същите защити за потребителите. Идеята е компании като Alphabet, Apple, PayPal и CashApp да бъдат обект на същия надзор като при банковите институции.
Ако бъде осъществено, това предложение ще засегне около 17 компании с над 13 млрд. транзакции годишно. Не се посочват обаче останалите компании, освен вече споменатите. Това разбира се е дългоочакван, но и амбициозен ход, с който се цели постигането на надмощие над големите технологични компании, които често биват критикувани по отношение на конкуренция и защитата на личните данни.
Проучване на CFPB разкрива, че технологичните гиганти събират огромно количество данни свързани с потребителските плащания. Ограниченията в това отношение са почти несъществуващи, няма също така прозрачност, а корпоративните политики са объркващи. Така потребителите са уязвими и могат да бъдат обект на проследяване, каквото се осъществява в Китай например.
Според Агенцията е от изключителна важност да се разгледат политиките за съответствие в тези компании, тъй като бизнес моделите ми са с фокус към монетизирането на данните. Предложението засяга компании, които обработват над 5 млн. транзакции годишно, като освен това цели да засили конкуренцията, подсигурявайки еднакви условия за всички участници.
Разбира се всичко това не се приема еднозначно, но намира подкрепа от някои институции. Така например Асоциацията на потребителските банки (Consumer Bankers Association) определи предложението като стъпка в правилната посока. Оттам посочват, че за да може да има здрава, иновативна и конкурентна екосистема от финансови услуги, потребителите трябва да знаят, че са защитени еднакво, независимо чии решения използват.
Предложението е обект на период на коментари, който се очаква да продължи до началото на 2024 г. След това предстои да видим и как ще бъдат реализирани новите изисквания.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари