Преходът към елекотромобили може да коства стотици хиляди работни места

Стефан Николов Последна промяна на 29 август 2022 в 17:40 1267 0

Tesla Factory

Снимка Tesla

Tesla Factory

Електромобилите (и до голяма степен – електрическите камиони) ще намалят глобалното ниво на въглероден диоксид в атмосферата на Земята и да помогнат за спирането на започналите климатични промени. Но според финансовите анализатори от AlixPartners, производителите Ford и Volkswagen и неправителствения Центъра за автомобилни изследвания на САЩ тяхното разпространение ще се окаже катастрофа за стотици хиляди работници.

Основата причина за това е, че при производството на електромобили при почти всички процеси се използват единствено съвременни промишлени роботи и търсенето на ръчния труд бързо намалява. Представените прогнози показват, че към 2030 г. работните места в Съединените щати ще намалеят с около 75 хил. души. За Европа прогнозата е, че към 2040 г. работните места в Стария континент ще намалеят с около 275 хил.

Представеният анализ показва и още нещо - че най-много ще намалеят работните места в компаниите, които сглобяват бензинови двигатели, предавки за тях, изпускателни системи и още много други механизми, които са ненужни при електромобилите. Запазването на работните места от компаниите, които все още се занимават с това умиращо производство, не може да бъде гарантирано и от големите автомобилни гиганти включително Volkswagen, General Motors и Ford. Всъщност, на практика всички производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене възнамеряват колкото се може по-бързо да преминат към производството на електрически модели.

Анализатори на Ford и Volkswagen пресметнаха, че при производството на електромобили е необходима около 30% по-малко работна сила, в сравнение с ДВГ автомобилите. А компанията AlixPartners е на мнение, че при сглобяването на електродвигателите и акумулаторните блокове за електромобилите се използва 40% по-малко ръчен труд, в сравнение с производството на различните видове такива с вътрешно горене и агрегатите за тях. Според анализатори, най-заплашени от тези процеси са средностатистическите работници на масовата автомобилна промишленост.

1
1

„Тази промишленост преминава през преходен период, който не прилича на нищо видяно досега. Има много голяма вероятност, че много по-малък брой хора ще започнат да произвеждат качествени електромобили, по-малко хора ще са заети в изготвянето на детайлите за тях, и това ще създаде сериозни проблеми в сферата на трудовата заетост" - заяви пред онлайн изданието Business Insider Брат Смит, директор на направлението „Технологии" на Центъра за автомобилни изследвания на САЩ.

Хубавата в тази ситуация новина е, че се очаква появата на нов тип работни места в новите производствени процеси, свързани с електромобилите. Boston Consulting Group например, прогнозира увеличаване на трудовата заетост в няколко сегмента, свързани с производството на електрически автомобили, като на първо място са акумулаторните батерии за електрическия транспорт. Но останалите експерти се съмняват, че тази вътрешна миграция ще бъде особено голяма понеже новите производствени процеси са още по-роботизирани, а и новите работни места явно няма да бъдат дадени на старите работници, които нямат необходимата квалификация от съвсем нов тип, където са необходими специфични знания, постигани чрез дългогодишно обучение.

В представения анализ не се уточнява кога ще започнат масовите съкращения, но предпоставките се виждат още днес. Bloomberg например съобщи, че Ford рязко е намалила броя на персонала в отделите Blue, в които се разработват двигателите за вътрешно горене. Според статистиките тези процеси вече са причина работата си да изгубят около 8 хил. души.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !