Бъдещето предвиждано от много политици и експерти е в електрификацията на редица отрасли, включително и автомобилите. За целта обаче са необходими батерии и то с големи капацитети и в големи обеми, за да могат да бъдат използвани в необходимите мащаби. Очаквано това води и до скок в търсенето на основните материали за изграждането на батериите, включително никел, кобалт и мед.
До следващата година се очаква някои компании да започнат индустриален добив на тези материали и от дъното на моретата и океаните. Щетите за екосистемите там обаче могат да бъдат катастрофални и необратими. За това предупреждава ново проучване на Fauna & Flora International, като има призиви за налагането на мораториум преди нещата да излязат извън контрол.
Междувременно в Кингстън, Ямайка се водят преговори за създаването на „кодекс за добив“ (mining code), който трябва да защити морската среда, като залага изисквания за отговорен достъп до ресурсите. Неприятното в случая е, че морското дъно все още до голяма степен не е изучено, като от споделеното по-горе изследване става ясно, че добива от дъното трябва да бъде избягван изцяло или поне да бъде отложен до натрупване на достатъчно количество научни данни и регулаторни мерки.
Голяма част от вниманието е насочено в зона между Хавай и Мексико наречена „Clarion-Clipperton Zone“. Там морското дъно е покрито с наподобяващи скали, полиметални възли, които са богати на никел, мед, кобалт и манган. Зоната обаче има и богато биоразнообразие, като до 90% от видовете открити там са нови за науката. Някои са толкова редки, че могат да оцелеят в ограничена зона от под 200 километра, което ги поставя под заплаха от изчезване.
През 2021 г. островната държава Науру обяви плановете си да подкрепи усилията на The Metals Company за добив на ресурси в Clarion-Clipperton Zone. За целта тя използва клауза за създаване на нова регулация в тази насока, като именно за това е и срещата в Кингстън. Предоставените данни сочат, че само звуковото замърсяване от процеса на добив може да бъде разрушително за морския живот.
Освен това обаче ще има и промяна на седиментите, което ще замърси екосистемата и водата в засегнатата зона. Така могат да се освободят и допълнителни емисии от въглероден диоксид, който е ключов за климатичните промени.
Лидери от редица държави, включително Франция, Германия и по-малки нации като Фиджи, Палау и Самоа, застават зад идеята за временна забрана за добива от морското дъно. Дори някои технологични компании и автомобилни производители като Google, Samsung, BMW и Volkswagen подкрепиха мораториума. Като алтернатива се посочва отговорния добив на сушата, но все пак трябва да отбележим, че в миналото и в това направление са отбелязвани множество нарушения и замърсявания.
Всичко това обаче трябва да накара компаниите, а и организациите, да засилят усилията си в насока на рециклиране на вече съществуващите батерии и по-лесният ремонт на устройствата, използвайки по-малко ресурси и материали.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари