Компанията-майка на Facebook - Meta Platforms заплаши, че може да премахне цялото новинарско съдържание от платформата си, ако бъде приет нов закон за медиите в САЩ. Гигантът в социалните медии се обяви против законопроект, който ще предостави на издателите на новини повече власт за договаряне на такси за съдържанието, което споделят във Facebook.
Meta твърди, че нейната платформа всъщност осигурява по-голям трафик на медиите. Според компанията, новата регулация не отразява факта, че издателите и телевизионните оператори споделят съдържанието си във Facebook, защото „това е от полза за крайния им резултат – а не обратното“. Медийните компании от своя страна твърдят, че Meta генерира огромни суми от новинарските статии, споделяни в платформата. Те подкрепят новия нормативен проект, известен като Закон за конкуренцията и опазването на журналистиката (JCPA). Ако бъде приет, той ще даде на издателите по-големи правомощия за колективно договаряне с компании като Google и Facebook за по-голям дял от рекламните приходи.
Припомняме, че подобен закон, приет в Австралия, доведе до спиране на новините във Facebook за кратко миналата година. След широка обществена критика обаче Meta бързо отмени решението си. Тогава говорител на компанията заяви, че "за Facebook печалбата от новини е минимална. Както и, че новините съставляват по-малко от 4% от съдържанието, което хората виждат в своя News Feed."
Новият нормативен акт в САЩ е част от по-голям набор от закони, насочени към справяне с господството на технологичните гиганти (Big Tech). Поддръжниците на JCPA казват, че социалните медии ще станат "местните вестници" на Америка, ако актът не бъде приет. Според Мат Столър, директор на изследванията в Американския проект за икономически свободи, медиите са "изядени живи" от Meta. Според него технологичният гигант изнудва Конгреса и “това доказва защо този монопол е заплаха за демокрациите по света”.
В същото време над 20 организации, включително Civil Liberties Union, Public Knowledge и Computer & Communications Industry Association, призовават Конгреса да не одобрява промените. Те посочват, че това „ще създаде непрепоръчително антимонополно изключение за издателите и телевизионните оператори“ и твърдят, че законопроектът не изисква „средствата, получени чрез преговори и арбитраж дори да бъдат платени на журналисти“.
До голяма степен обаче регулацията проработи в Австралия. От влизането в сила на закона там през март 2021 г., различни големи технологични компании, включително Meta и Alphabet, са подписали повече от 30 сделки с медии, компенсирайки ги за съдържание, което е генерирало кликвания и рекламни приходи.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари