Google твърди, че AI не убива трафика на уебсайтовете

Мария Иванова Последна промяна на 12 август 2025 в 16:48 89 0

Google твърди, че AI не убива трафика на уебсайтовете

Снимка Google

Google твърди, че AI не убива трафика на уебсайтовете

С навлизането на изкуствения интелект (AI), който директно отговаря на потребителските въпроси в търсачката на Google, нуждата от кликане върху линкове към външни сайтове намалява. Това предизвиква все по-сериозно безпокойство сред онлайн издателите, които разчитат на този трафик за своите приходи.

Според Google обаче общият брой на органичните кликове от тяхната търсачка към уебсайтовете остава „относително стабилен“ в сравнение с предходната година. Нещо повече - от технологичния гигант заявяват, че средното качество на тези кликове дори леко се е подобрило, което означава, че потребителите, които посещават сайтовете, са по-ангажирани и прекарват повече време в тях.

Google от години развива своята търсачка. Едно от последните обновления е свързано с въвеждането на „AI Overviews“ (Прегледи с изкуствен интелект), които обобщават информацията в горната част на резултатите. Тези AI обобщения, както и възможността за разговор с чатбот, променят начина, по който потребителите получават информация при търсене. Вместо да преглеждат и кликат върху препратките към уебсайтовете, те вече получават синтезиран отговор директно от търсачката.

Промяната предизвика опасения и недоволство сред онлайн издателите и създателите на съдържание, които отчитат драстичен спад в посещенията на уебсайтовете им. Въпреки това Google отрича, че изкуственият интелект променя драстично търсенето. В скорошна блог публикация от компанията твърдят, че вече се изпращат „малко по-качествени кликове“ към уебсайтовете в сравнение с миналата година. Под „качествен клик“ Google разбира посещение, при което потребителят не се връща веднага към страницата с резултатите, а остава на сайта, за да се информира.

Колко точно е това повишение в качеството обаче Google не уточнява. В опит да успокои медийната индустрия, технологичният гигант представя своите AI функции не като заплаха, а като възможност за издателите да достигнат до по-широка аудитория. Според компанията, новите AI обобщения показват на потребителите повече линкове от всякога, създавайки повече шансове за трафик към сайтовете.

Въпреки че AI генерира повече линкове, това все още не компенсира загубата на реални кликове. Скорошно проучване на анализаторската компания Similarweb показва, че броят на търсенията на новини, които завършват без нито един клик към новинарски сайт (т.нар. zero-click searches), е скочил от 56% през май 2024 г. (когато Google официално пусна AI Overviews) до 69% само година по-късно, към май 2025 година.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !