Google отново влиза в съда в САЩ заради онлайн рекламите си

Стоян Ненов Последна промяна на 10 септември 2024 в 18:20 330 0

Google отново влиза в съда в САЩ заради онлайн рекламите си

Снимка Adarsh Chauhan/Unsplash

Google отново влиза в съда в САЩ заради онлайн рекламите си

Започна второто дело на американския Департамент по правосъдие срещу интернет гиганта Google. То се води от федерален съдия в щата Вирджиния и е по обвинение, че компанията злоупотребява с господстващата си позиция в сегмента на онлайн рекламата и нелегално защитава монопола си, съобщава The Guardian.

Делото е доста очаквано в бранша, тъй като от изхода му може да има последици за цялата индустрия. То е и второто, което Департаментът води паралелно срещу Google. Другото е за онлайн търсачките и компанията е обвинена, че и там има нелегален монопол, като вече тя загуби на първа инстанция. Двете дела, макар и сходни, не са свързани, така че изходът от едното няма да повлияе на другото.

Обвинението по отношение на онлайн рекламата посочва, че Google е установила практически два монопола – над услугите за рекламодатели да предлагат онлайн реклами в интернет сайтове и над услугите самите сайтове да показват реклами в страниците си. Компанията прибира солидна комисионна и от двете услуги, макар че може да се твърди, че те са страните на една и съща монета. Дори и да се третират като отделни пазари и сегменти, пак има проблем, смята Департаментът.

Според обвинението, „монополите на Google и в двата пазара не са случайност, а са резултат от кампания за обработка, контрол и таксуване на трансакциите за дигитална реклама над 15 години. Тази кампания е изключваща, антиконкурентна и подсилва двете си страни“, твърди ищецът.

Дадени са и примери, които да подкрепят твърденията. Например знакови придобивания на конкурентни платформи като DoubleClick през 2007 г., както и Invide Media и AdMeld. Според Департаментът, така интернет гигантът не само увеличава досега си, но и контрола над сегмента. В крайна сметка е установил властта си едновременно над осигуряването на реклами и на рекламна площ, като и над борсите/звената, където те се срещат. Така монополите дори стават три, казва Джулия Тарвър Ууд, адвокат на Департамента в началото на делото.

Карън Дън, адвокат на Google, отговаря, че обвинението на правителството е основано на погрешно и остаряло разбиране за това как работи интернет. Според Дън, Google е просто компания, която работи на пазар, в който има много конкуренти.

Въпреки това обвинението смята, че действията на Google са били неправомерни и с цел да се увреди и отслаби въпросната конкуренция. За пример са дадени високите такси – 30% от приходите на интернет страниците през платформата. „Вредата е ясна: създателите на съдържание печелят по-малко, рекламодателите плащат повече, отколкото биха в пазар с неограничен конкурентен натиск и можеше да има повече иновативни инструменти“, пише в иска. Дадени са и цитати на служители на Google, които описват платформата като „авторитарен посредник“.

Департаментът планира да представи голям набор документи, както и да изслуша свидетели пред съда, които да потвърдят аргументите му. Очаква се да бъдат привикани и представители на Disney, The New York Times, BuzzFeed, Vox и NewsCorp, като и много ръководители на компании за онлайн реклама и рекламодатели. Има и дълъг списък с настоящи и бивши служители.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !