Европейският закон за цифровите пазари влезе в сила и как реагираха технологичните гиганти на него

Мария Иванова Последна промяна на 10 март 2024 в 17:18 369 0

EU DMCA

Снимка Dall-E AI Image

Европейският закон за цифровите пазари влезе в сила и как реагираха технологичните гиганти на него

На 6 март изтече крайният срок, в който големите технологични компании трябваше да адаптират дейността си към новия Закон за цифровите пазари (DMA) на Европейския съюз (ЕС). Този законодателен акт има за цел да ограничи пазарната доминация на технологичните гиганти и да гарантира по-голяма оперативна съвместимост между платформите. Според DMA, Big Tech компаниите трябва да предоставят по-голяма прозрачност относно работата на алгоритмите си и да позволят на потребителите да персонализират своите предпочитания.

На основата на определени критерии, сред които годишен оборот, оценка на фондовия пазар и брой потребители, ЕС определи шест компании за големи цифрови платформи, предоставящи "базови услуги” като магазини за приложения, търсачки и уеб браузъри. Ограниченията на DMA се отнасят до конкретни услуги в тези компании, сред които попадат Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta и Microsoft. Ето какви промени прави всяка от тях, за да се адаптира към новите изисквания, както и по какъв начин се противопоставя на тях.

Alphabet

Със своята разширяваща се империя от услуги, включително Google Play, Google Maps, Google Shopping, Google търсачка, YouTube, операционна система Android, система за онлайн реклама и браузъра Chrome, Alphabet е принудена да направи редица промени в отговор на DMA.

Те включват въвеждането на екрани за избор на браузър и търсачка, повече връзки към конкурентни сайтове при търсене в Google, възможност потребителите да откажат споделянето на някои данни в различни услуги на компанията, нов API за преносимост на данни и възможност разработчиците на приложения в Play Store да насочват потребителите към алтернативни начини за плащане.

Въпреки тези промени, някои конкуренти на Alphabet, включително Yelp и DuckDuckGo, недоволстват, че технологичният гигант нарушава забраната на DMA за самопреференции и увеличава вероятността потребителите да останат в “оградената градина” на Google. Въпросите относно господстващото положение на Alphabet продължават, но компанията вече е започнала да се адаптира към новите регулации.

Apple

попада под ударите на DMA заради своята обширна мобилна екосистема, включваща операционната система iOS, уеб браузъра Safari и магазина за приложения App Store. В отговор на новите регулации компанията обяви няколко промени в актуализацията на iOS 17.4.

Те включват разрешаване на разпространението на приложения за iOS чрез марки и пазари на трети страни, нова рамка и API за управление на инсталациите и актуализациите на приложенията, поддръжка на браузъри на трети страни, които не са базирани на WebKit и отваряне на NFC системите на iPhone за други услуги за безконтактно плащане, освен Apple Pay.

Въпреки предприетите действия, Apple продължава да оспорва включването на нейните услуги в обхвата на DMA и успява да убеди EK, че iMessage не e “основна услуга на платформата”.

Meta

Онлайн гигантът Meta също предлага услуги, обхванати от DMA. Сред тях са Facebook Marketplace, Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger и други. За да се синхронизира с актуалното законодателство, компанията въвежда възможността потребителите да плащат, за да избегнат рекламите; позволява отделяне на свързаните акаунти във Facebook и Instagram и междуплатформени съобщения от трети страни в WhatsApp.

В същото време, Meta продължава да оспорва включването на някои от нейните услуги в обхвата на DMA, като твърди, че Messenger и Marketplace не принадлежат към списъка. През ноември компанията заяви, че Messenger е интегрирана функция на Facebook, а Marketplace е услуга, предоставяна от потребителите, при която компанията не действа като посредник. Оспорването продължава и до днес.

Amazon

Онлайн пазарът и рекламният бизнес на Amazon попадат в обхвата на DMA. В отговор на закона компанията въвежда изискване към клиентите да дават съгласие при събиране на информация за персонализирани реклами. Тя предоставя и нови, разширени отчети на рекламодателите и издателите, които им помагат да следят успеха и въздействието на рекламните им кампании. Amazon въвежда и т.нар. “чиста стая”, където рекламодателите могат да проверяват ефективността на кампаниите си в облачна среда

Подобно на останалите технологични гиганти, Amazon оспорва включването на някои от нейните услуги в обхвата на DMA. През 2022 г. технологичният гигант се сблъска с обвинения за злоупотреба с данни на продавачите и обеща да спре да използва непублични данни, както и да улесни появата на повече търговци в полето “Препоръчана оферта”.

Microsoft

Технологичният гигант предприе няколко ключови промени, за да се съобрази с изискванията на DMA. Сред тях са добавянето на опция за деактивиране на вградената търсачка Bing, предлагане на нова опция за деинсталиране на браузъра Edge и позволяване на компании като Google да добавят свои собствени търсачки в Windows.

Трети страни също ще могат да добавят канали в таблото за джаджи на Windows. Като част от правилата на DMA за възможност за смяна на предварително инсталираните приложения, потребителите на Windows 11 ще могат да деинсталират приложения като Camera, Cortana и Photos.

Първоначално ЕС включи редица други инструменти на Microsoft в обхвата на DMA. Но компанията успешно обжалва, за да бъдат Edge, Bing и Microsoft Advertising извадени от списъка и регулаторите се съгласиха, че тези услуги не отговарят на условията.

ByteDance

Китайската компания ByteDance, собственик на социалната мрежа TikTok, е единствената не американска компания, определена като “пазач на портали” съгласно DMA.

Тя обяви плановете си за съответствие със закона чрез стартирането на API, което ще позволи на европейските потребители, регистрирани в TikTok, да прехвърлят данните си към други приложения. Това включва прехвърляне на публикации, последователи и други дейности. TikTok също подобри инструмента си за изтегляне на данни, който позволява на потребителите да експортират своите публикации и друга информация.

ByteDance обжалва определянето си за “пазач”, твърдейки, че ЕК е базирала анализите си на глобалната пазарна капитализация на компанията, отразяваща бизнес линии, които не оперират в Европа. И че самият TikTok не отговаря на необходимия праг на приходите.

С DMA Европа навлезе в нова ера на технологично регулиране. Остава да видим дали промените, които технологичните гиганти са принудени да направят, ще доведат до по-честна конкуренция, или до ограничения в иновациите.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !