През изминалите няколко месеца отношенията между САЩ и Китай може и да се затоплиха леко, но Европа изпитва притеснения, свързани с азиатската страна: дали електрическите автобуси, произведени в Кiтай и използвани по пътищата на ЕС, могат да бъдат дистанционно изключени от техния производител.
Проблемът възникна, когато разследване в Норвегия стигна до заключението, че електрическите автобуси на Yutong могат да бъдат „спирани или приведени в неработоспособност“ от компанията със седалище в Чжънчжоу – най-големият производител на автобуси в света по обем на продажбите. Yutong е изнесла близо 110 000 автобуса в повече от 100 страни и държи над 10% от световния пазар.
Ruter, която обслужва около половината от обществения транспорт в Норвегия, заяви, че държавната компания Yutong има „директен цифров достъп до всеки отделен автобус“, за да извършва софтуерни актуализации и диагностика. „Теоретично това може да бъде използвано, за да се въздейства на автобуса“, заявиха от компанията.
Тестовете, които бяха проведени в планински тунел, за да се блокират външниte сигнали, включваха чисто нов автобус на Yutong и тригодишен автобус на холандския производител VDL. Установено бе, че холандският автобус няма възможност да извършва безжични актуализации, докато автобусите, произведени в Китай, имат такава възможност.
„Налице е достъп до системата за управление на батерията и захранването чрез мобилната мрежа посредством румънска SIM карта. Следователно, практически този автобус може да бъде спрян или да бъде направен неизползваем от производителя“, заяви Ruter.
Ruter не посочи никакви доказателства, че Yutong е опитвала да контролира автобусите. Добави, че камерите в автобусите не са свързани с интернет и няма риск от предаване на изображения или видео. Агенцията заяви, че ще наложи „още по-строги изисквания по отношение на сигурността при бъдещите поръчки“ и че се разработват защитни стени, за да се гарантира местния контрол и защита срещу хакерски атаки.
Дания от своя страна веднага започна собствено разследване след норвежките констатации. Movia, най-голямата компания за обществен транспорт в страната, заяви, че разследва рисковете, но подчерта, че те не са характерни само за китайските автобуси. Тя заяви, че OTA (Over The Air) актуализациите са често срещани в много електрически превозни средства, включително и в тези, произведени в западните страни.
„Електрическите автобуси, подобно на електромобилите, по принцип могат да бъдат деактивирани дистанционно, ако софтуерните им системи имат онлайн достъп“, заяви пред NBC News главният оперативен директор на Movia, Йепе Гаард.
Обединеното кралство също започна да проучва китайските автобуси. Министерството на транспорта и Националният център за киберсигурност заявиха, че искат да разучат и намалят потенциалните рискове.










Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари