Deepfake измамите срещу фирми набират популярност

Стоян Ненов Последна промяна на 23 август 2022 в 19:11 2185 0

Deepfake

Снимка Markus Spiske/Unsplash

Deepfake

Модерните холивудски блокбъстъри вече изобилстват с впечатляващо реалистични компютърни анимации. Технологиите за тяхното създаване обаче не са недостъпни. Всъщност, те стават доста популярни навсякъде, като има и приложения за различни любителски и забавни клипове. Разбира се, не липсват и злоупотреби, които могат да имат доста сериозни последици както за личния живот на хората, така и за бизнеса, съобщава Guardian.

Така се появиха т.нар. deepfake видеа. Те се създават чрез изкуствен интелект и добър софтуер за компютърна анимация. Чрез тях могат да се направят компрометиращи видеа на различни личности, които да бъдат поставени в неприлични ситуации. Друг вариант е да се направят клипове с фалшиви изказвания и действия от въпросните личности.

Направата на deepfake вече не е особено трудна, особено за хакери с достатъчно познания и възможности. Те могат да използват и да доработят някоя от наличните услуги, за да я използват за свои цели. След това се нуждаят единствено от малко видео материали за своята мишена, с които лесно могат да се сдобият в интернет и социалните мрежи.

От измами до отмъщения

Резултатът е ръст на използването на deepfake клипове за най-различни цели – от лични отмъщения до опити за измами на различни компании. Доклад на VMware открива, че има 13% ръст на използването на deepfake съдържание в атаките срещу фирми. Даден е за пример успешен опит за измама на мениджър на банка в Хонгконг, който през есента на миналата година е прехвърлил 35 млн. долара в погрешна банкова сметка. Причината – deepfake видео с директор на банката му е „наредило“ да го направи.

Подобни методи набират популярност, като се възползват от досегашните съвети към служителите на фирмите – да внимават с исканията, които получават по имейл и да искат допълнително потвърждение. Хакерите създават deepfake видеа или аудио записи, които се представят за познати клиенти, мениджъри или топ ръководители на компании и дават различни искания към служителите.

Най-често става дума за „нова сметка“, на която да се превеждат средства. Понякога обаче хакерите използват метода и за да накарат служителя да предаде данните си за достъп до вътрешната система.

Как компаниите да се защитят

За съжаление, няма универсално решение. Инструментите за разпознаване на deepfake клипове все още се разработват. Някои от тях вече показват добри резултати, но нищо не може да гарантира 100% точност. Затова основен метод в момента е обучението на служителите. Те трябва редовно да бъдат информирани за последните новости в сферата на кибератаките и за какво да внимават.

Deepfake-овете все още не са перфектни и имат някои индикатори, които ги издават. Ако служителите са достатъчно внимателни, ще могат да ги забележат навреме. Втората важна стъпка е въвежда и спазване на вътрешни процеси за проверка и потвърждение на подобни искания за внезапни смени на сметки, предаване на пароли и т.н. Реално много компании ги имат и в момента, но те не се спазват или се пренебрегват дори от ръководството, за да се пести време. Именно това обаче помага много на хакерите и им позволява да прескочат защитите.

Затова бдителността е много важна. Особено като се има предвид, че според проучването двама от всеки трима респонденти вече са получавали deepfake съдържание в опит компаниите им да бъдат измамени.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !