Apple е подала заявка за регистрация на търговска марка за снимка на сорт ябълки, известен като Granny Smith. Това е обикновена зелена ябълка. Корпорацията от Купертино иска да получи правата за изображението на този тип ябълки по принцип. Всичко започва с Швейцария, която е една от десетките страни, в които Apple разгърна мащабна юридическа инициатива да предотврати това.
За да защити интелектуалната си собственост, корпорацията Apple се опитва да получи правата върху търговска марка под формата на изображения на ябълка/ябълки по целия свят, пренебрегвайки бизнеса на търговците на плодове. И още, Apple се опитва да постигне предварителни споразумения с отдавна утвърдени на пазара компании, които имат ябълка или ябълки в логото си. В тези споразумения се подчертава, че съответната компания никога няма да добави отхапване на ябълката в своя логотип, понеже отхапаната ябълка е символът, с който корпорацията е известна в целия свят.
Швейцарската организация Fruit Union Suisse, която е доставчик на тези плодове в целия свят със 111-годишна история, счита, че ще трябва да промени логото си, ако Apple регистрира своя търговска марка, изобразяваща не всеизвестната отхапана ябълка, а просто ябълка.
"Трудно ни е да разберем това, понеже те не се опитват просто да защитят своя логотип във вид на нахапана ябълка" – заяви директорът на Fruit Union Suisse Джими Мариетоз, като явно има предвид емблематичното лого на Apple. "Тяхната цел всъщност е да получат и притежават правата върху действителната ябълка – нещо, което е универсално... и което трябва да бъде безплатно за използване от всички".
Списание Wired обръща внимание, че въпреки че този случай наистина озадачи производителите на плодове в Швейцария, той вече е част от една световна тенденция. Според данните от Световната организация за интелектуална собственост, Apple е отправила подобни искания до десетки организации за интелектуална собственост по целия свят, с различна степен на успех. Властите на Япония, Турция, Израел и Армения вече са се съгласили.
Стремежът на Apple да притежава правата за интелектуална собственост на нещо толкова общо като плод говори за динамиката на процъфтяващата глобална индустрия за правата върху интелектуалната собственост, която насърчава компаниите агресивно да се конкурират за търговски марки, от които всъщност не се нуждаят. Засега Apple не отговаря на исканията за коментар от страна на различните медии от целия свят.
През 2017 г. Apple подаде заявка в Швейцарския федерален институт за интелектуална собственост, в която поиска да получи правата върху реалистично черно-бяло изображение на ябълка. Заявката обхваща обширен списък за използване на търговската марка, включително прилагане към електронни, цифрови и аудиовизуални стоки и оборудване.
Чак през есента на 2022 г. регулаторът частично удовлетвори искането на Apple, като подчерта, че обобщеният образ на Apple е публично достояние.
Ако Apple успее да постигне тази цел навярно ще имаме важен прецедент и можем само да се питаме какво ще стане, ако Microsoft, Amazon и Google постъпят по същия начин с регистрираните от тях общи термини като Windows, Cloud и Prime.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари