От дни следим случващото се със злополучната мини подводница на OceanGate Expeditions, която развежда туристи около останките на Титаник. Един от фокусите тук е, че за управлението на подводницата е използван компютърен гейминг контролер Logitech F710 с цена 30 долара. OceanGate обаче не е първата компания, която използва подобни решения или леко модифицирани контролери за управление на скъпа техника.
Интересно е например, че контролер за Xbox предоставя по-интуитивни начини за завъртане, накланяне и зуум за медицински условия. Това е на фона на стандартните решения с мишка и клавиатура. Освен това NASA използва Xbox Kinect като интерфейс за управление на сложните си роувъри, включително ATHLETE (All-Terrain Hex-Limbed Extra-Terrestrial Explorer).
Най-много приложения на подобни решения обаче изглежда има във военната сфера, чрез адаптиране на интерфейси от геймърски системи за съвсем различни цели. През 2014 г. американските военноморски сили промотираха контролер подобен на тези от геймърските конзоли в прототип на лазерно оръжие. По-късно, през 2018 г. подводницата USS Colorado включва управление на перископните си фотонни мачти чрез контролер за Xbox.
Контролерите са полезни и при дистанционно управление на военно оборудване в ситуации, които са опасни за човек на място. В Обединеното Кралство адаптиран контролер за Xbox е използван за отдалечено управление на офроуд 4x4 в ситуации, в които има опасност от експлозиви. Освен това производителят на роботите прахосмукачки iRobot, Roomba си партнира с военните за серия от роботи управлявани с контролер за Xbox.
Едно от големите предимства на адаптираните контролери от конзоли е това, че те са добре познати на потребителите. Това се корени и в популярността на игри като Halo за военните, разкривайки повече възможности за лесното им приложение. При наличието на познат интерфейс и военнослужещите са по-склонни да експериментират, без да се притесняват от новите технологии.
Интересно е дори приложението на контролер за Xbox за управление на танк. Позицията на бутоните и стиковете е позната и се свиква много бързо. Контролерът е само за интерфейс, като така нови и усъвършенствани технологии се показват по достъпен начин. Разбира се използването на вече тестван метод за управление е много по-лесно отколкото разработването на нови и специализирани тешения.
Гейминг компаниите са инвестирали милиони в разработката на контролерите и графични интерфейси, а разбира се приложението им за отдалечено управление на други устройства е съвсем логично. Освен това геймпадите са и по-ергономични спрямо традиционните джойстици, които са познати от много военни машини. Те са леки и портативни, което може да е от полза в много и разнообразни ситуации. Освен това цената им е много ниска заради мащаба на производство и използването на стандартни компоненти.
Има обаче и критики, основно по отношение на управлението на дронове, което води до геймифициране на реални убийства.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари