Твърдотелните батерии за електромобили са все по-близо до пазара

Павлин Луканов Последна промяна на 17 януари 2024 в 12:52 574 0

EV Charging

Снимка Kindel Media/Pexels

Твърдотелните батерии за електромобили са все по-близо до пазара

Традиционно едно от най-големите спънки пред по-мащабното навлизане на електромобилите са батериите. Те са скъпи и все още предлагат ограничени възможности по отношение на предлагания пробег. Най-близката алтернатива на актуалните технологии, която активно се разработва е за твърдотелни батерии. Те обещават възможност за съхранение на повече енергия и по-бързо зареждане, ключови показатели за електрическата мобилност.

И въпреки това, а и инвестираните милиарди долари в разработка, технологията все още изглежда не е готова за масово въвеждане. Благодарение на Reuters получаваме доста добра представа за това каква е готовността на компаниите да използват твърдотелни батерии. Най-големият производител на електромобили, Tesla засега няма никакви обявени планове в тази насока, дори за разработка на решения.

Американският стартъп QuantumScape, който работи с шест производителя, включително Volkswagen, има полу-твърда клетка без анод, който използва литий, а с керамичен разделител и течен електролит. От компанията споделят, че решението увеличава пробега с между 14% и 43%. Първият прототип е доставен на VW през 2022 г., не се наблюдава значителна загуба на капацитет дори след изминати над 800 000 км. Поддържа се и бързо зареждане до 80% за 15 минути.

Френската Blue Solutions вече продава твърдотелни батерии за автобуси, които се зареждат за четири часа. Компанията разработва и модели за коли с полимерен електролит и ултратънък литиев анод. С тях ще е възможно зареждането в рамките на до 20 минути и постигане на пробег до 1000 км. Първият ѝ завод за батерии може да бъде изграден през 2029 г., като има и съвместни планове с BMW.

През юни Toyota обяви, че е постигнала напредък в сферата, като планира въвеждане в масово производство до 2028 г. на батерия с пробег 1000 км. и зареждане за 10 минути. Тайванската ProLogium Technology очаква да започне доставката на прототипни батерии в полу твърдо състояние, предлагащи почти двойно по-висока енергийна наситеност. Компанията работи с Mercedes-Benz, Stellantis и TotalEnergies (TTEF.PA), като изгражда завод в Тайван и подготвя такъв в Европа.

Китайският производител Nio има 150 kWh батерии с решения в полутвърдо състояние за електромобилите си, произвеждани от Beijing Welion New Energy, които са с обхват до 1000 км. Nio продава своите модели в Китай и Европа, като предлага услуга за смяна на батериите.

Южнокорейски компании като LG Energy Solution, SK On и Samsung SDI планират въвеждането на собствени решения от 2026 г. до 2030 г. Японската Honda ще въведе тестова производствена линия за твърдотелни батерии още тази година, като ще ги използва в свои модели до края на десетилетието.

По всичко личи, че по-голям напредък и появата на електромобили с твърдотелни батерии може да се осъществи най-рано към края на настоящото десетилетие, което все пак не е толкова далечно бъдеще.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !