Meta работи по текстова социална мрежа – конкурент на Twitter

Стоян Ненов Последна промяна на 11 март 2023 в 11:35 531 0

Meta

Снимка Dima Solomin/Unsplash

Meta работи по текстова социална мрежа – конкурент на Twitter

Проблемите на Twitter увеличиха интереса към алтернативните платформи. Някои от тях са съвсем нови, но засега нито една не успява да замени микроблога. Според информация на Platformer, Meta вече също работи по конкурент на Twitter.

Проектът е потвърден от говорител пред изданието. „Разглеждаме възможността за самостоятелна децентрализирана социална мрежа за споделяне на текстови ъпдейти. Вярваме, че има възможност за отделно място, където създатели на съдържание и публични фигури да могат да споделят ъпдейти за своите интереси“, казва компанията.

Официални подробности за новата социална мрежа няма. Източниците на изданието казват, че разработката е в много ранна фаза и дори няма срок за нейното завършване. Правните екипи са получили нареждания да проверят законовите и регулаторните норми и рискове, за да могат те да бъдат адресирани преди пускането на услугата.

Източниците твърдят още, че ръководител на проекта е Адам Мосери. Той е и лидер на Instagram в момента, като съчетава двете дейности.

За сега липсват подробности как Meta си представя децентрализираната социална мрежа. Обикновено децентрализирана мрежа означава, че тя не се „съхранява“ от една компания в собствената ѝ мрежа, а е разпределена между множество участници, които могат да са както компании, така и частни лица.

Характерно за това е, че всеки притежава собствения си сървър и де факто мрежата няма един собственик, а всичко в нея се решава чрез консенсус. На теория това трябва да даде по-голяма свобода в мрежата, тъй като не би трябвало да има как някой да придобие пълен контрол над нея и да решава какво се случва и как. Също така трябва да позволи и на други желаещи платформи, включително директни конкуренти, да участват.

По света има подобни проекти, но нито един от тях за момента не е печеливш или достатъчно популярен. Един от най-големите е Fediverse с около 2.6 млн. потребители месечно спрямо над 2 млрд. за Facebook. Съоснователят на Twitter Джак Дорси също финансира такъв проект – Bluesky Social. Той от години подкрепя концепцията за децентрализирана социална мрежа, защото смята, че тя по-трудно ще бъде цензурирана, а потребителите ще могат да избират от различни алгоритми, включително такива, които не са разработени само от една компания, но ще обработват същите данни.

Mastodon – най-популярният като име конкурент на Twitter, също е децентрализирана мрежа. Той обаче показва и недостатъци на подобен проект, когато не се разработва с достатъчно ресурси. Например понякога се налага за потребителят да влиза с името и паролата си отново и отново, защото различни профили или данни са на отдалечени един от друг сървъри, които поради една или друга причина не си „говорят“. Не е ясен и бизнес моделът на подобна мрежа и как дадена компания ще печели от него. Варианти има – платени абонаменти за алгоритми или специфични функции, но те едва ли биха генерирали огромните приходи, които изкарва Facebook например. Самата Meta също не коментира тези детайли.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !