Ще преобрази ли Microsoft как използваме интернет с новия „агент“ в Edge

Стоян Ненов Последна промяна на 31 юли 2025 в 11:42 132 0

Ще преобрази ли Microsoft как използваме интернет с новия „агент“ в Edge

Снимка Appshunter.io/Unsplash

Ще преобрази ли Microsoft как използваме интернет с новия „агент“ в Edge

Microsoft представи новия Copilot Mode от Microsoft за браузъра Edge, който демонстрира смела идея за промяна в начина, по който потребителите могат да използват интернет. Тази засега експериментална функция трансформира Edge от традиционен инструмент за сърфиране в асистент, задвижван от изкуствен интелект, който може да навигира, обобщава и дори да действа въз основа на информация в множество уебстраници, съобщи компанията.

При класическото сърфиране потребителите разчитат на търсачки, кликват върху връзки и посещават страници, за да намерят информация. Но Copilot Mode замества този модел с едно поле за въвеждане на празен екран в нов раздел. Потребителите могат да въвеждат или изговарят подкани като „сравни най-добрите хотелски оферти“, а Copilot анализира всички отворени раздели, за да представи последователно обобщение или препоръка. Изкуственият интелект проследява контекста в различните раздели, намалявайки необходимостта от ръчно превключване между тях.

Microsoft си представя Copilot не просто като чатбот, а като агент. С разрешение от потребителя, той може да осъществява достъп до историята на сърфирането и идентификационните данни, което му позволява да прави резервации или да управлява поръчки от името на потребителя. Визуалните подкани показват кога изкуственият интелект е активен, като по този начин контролът от страна на потребителя е пълен.

Последиците може да са значителни. Вместо да посещават множество продуктови страници или новинарски статии, потребителите по същество „питат“ директно Copilot – прескачайки уебсайтове и извличайки съдържанието мигновено. Това би могло значително да намали традиционните посещения на сайтове, като промени начина, по който се консумира информацията.

Разбира се, този модел повдига ключови въпроси. Ако Copilot стане основният интерфейс, много уебсайтове може да загубят трафик и видимост. Стратегиите за оптимизация за търсачки биха могли да променят значението си, тъй като агентите с изкуствен интелект получават данни директно от мрежата, заобикаляйки интерфейсите, насочени към хора. Сатя Надела нарича Copilot Mode усилието на Microsoft да „предефинира браузъра за ерата на изкуствения интелект“ – не просто още един инструмент, а нова парадигма за сърфиране.

Критиците предупреждават за потенциални недостатъци. Достъпът на Copilot до историята на сърфирането и идентификационните данни, дори когато е налице съгласие, може да породи опасения за поверителността, особено ако AI агентите започнат да действат от името на потребителите в транзакционни потоци.

Освен това, макар изкуственият интелект да може да обобщава или автоматизира много задачи, съществува риск от опростяване. Не всички онлайн дейности могат да се сведат до кратки обобщения и някои потребители ценят контекста, нюансите или директното взаимодействие с уебсайтовете. Проактивните предложения на Copilot може да изглеждат натрапчиви за тези, които предпочитат традиционната навигация.

В крайна сметка, Copilot Mode предизвиква познатия цикъл на сърфиране. Ако потребителите все повече разчитат на Copilot за извличане и действие върху информация, традиционните уебсайтове биха могли да служат по-скоро като доставчици на данни от сървъра – тихи участници в предоставянето на съдържание. Това не елиминира непременно уеб страниците, но ги оставя настрана, когато е обобщение от AI ще е достатъчно за потребителя, както е в преобладаващата част от търсенията.

Microsoft очевидно се стреми към бъдеще, в което браузърът не е инструмент, а мислещ партньор в дигиталното ежедневие и преминаване от статични страници към интерактивна помощ. Дали Copilot Mode ще се превърне в революция или нишов експеримент зависи от това дали потребителите му се доверяват – и дали може да адаптира поверителността, производителността и нуждите на агенцията, без да жертва своята полезност. Компанията казва, че функцията ще е достъпна за почти всички пробно още сега. И безплатна за „ограничен период от време“, без да казва срокове или цени.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !