Тази седмица сме свидетели на нещо, което очакваме от известно време, а именно обявяването на фалит от производителя на електромобили Fisker. От компанията обявиха, че подобно на други в сектора са се сблъскали с различни пазарни и макроикономически пречки, които са повлияли на способността за ефективна работа.
Разбира се този ход не е изненадващ, като от месеци имаше признаци за предстоящия фалит. Компанията съкрати 15% от служителите си, намали цените на електромобилите си и безуспешно търсеше инвеститор. Всичко това се случва и в забавяне на ръста в продажбите на електромобили като цяло, а компаниите в сектора изпитват недостиг на средства.
Fisker обаче е пример на компания, която се опитва да ходи по стъпките на Tesla, но не успява да повтори успеха на Илон Мъск. Преди да основе Fisker, Хенрик Фискър работи като дизайнер в BMW, но не успява да вдъхнови хората като Мъск, който си спечели вярна база от фенове. Макар и в началото да имаше въодушевление около новата компания, отчасти и поради твърденията за въвеждането на твърдотелни батерии, очакванията не бяха оправдани и изобщо изглежда нямаше изгледи за това.
Освен това идеята за спортен автомобил с твърдотелна батерия беше изцяло изоставена и за сметка на това беше пуснат Ocean SUV, който използва позната литиево-йонна батерия. Месеци след като стана ясно, че компанията няма изобщо да въведе новото поколение батерии, Фискър обяви, че компанията му ще създаде персонализиран SUV за превоз на папата, което също не се осъществи.
Други неосъществени идеи включват производствено партньорство с Volkswagen, както и споразумение с Foxconn. Ocean SUV от своя страна беше съпътстван от множество проблеми, включително софтуерни и механични. Проблем се оказа и потребителската поддръжка, която на практика не съществува.
През цялото време Fisker се придържаше към модела на Tesla с надеждата, че ще успее да повтори нейния успех. Имаше опит за директна продажба по подобие на Tesla, избягвайки модела на франчайзинговите дилъри, използван от повечето традиционни автомобилни производители. Това обаче беше изоставено заради високите разходи. Това е и вторият банкрут за Хенрик Фискер. Първият му стартъп, Fisker Automotive, фалира през 2013 г. поради много от същите проблеми: качество и лошо финансово управление.
Разбира се трябва да се признае и разликата в пазарите при дебюта на Tesla и на Fisker. В първия случай компанията на практика собственоръчно започна да налага електромобилите като масово решение, а във втория вече има развит и много конкурентен пазар в този сектор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари