Това лято не може да се види нито един електромобили на Tesla около красивия и бляскав плаж на китайския Бейдейхъ. Властите на Поднебесната забраниха на електромобилите на Илон Мъск да се появяват в този великолепен курорт в рамките на два месеца, докато именно там се провежда ежегодното събрание на Комунистическата партия на Китай (ККП). Притесненията на местните власти са, че вградените в електрическите автомобили на Tesla камери могат да запишат нещо от това важно за ККП събитие и да го изпратят в САЩ. Наскоро нa електромобилите на Tesla бе забранено да се движат по някои улици на град Ченгду заради визитата на президента Си Дзинпин.
При друг случай, във Флорида срещу Tesla бе заведен съдебен иск за небрежност след като двама млади мъже загинаха в огнения ад на катастрофиралия Model S, собственост на бащата на една от жертвите на инцидента. Автомобилната компания на Илон Мъск се защити като представи документ, включващ записа и анализа на скоростта на движение на този електромобил. Оказа се, че през двата месеца преди катастрофата въпросният Model S се е движел със средна дневна максимална скорост от 90 м/ч или 145 км/ч. За САЩ това е наистина много. В този случай съдебното жури от съдебни заседатели реши, че Tesla е допуснала само 1% небрежност и с това делото приключи. Но бяха повдигнати редица нови въпроси. Всички разбраха, че информацията за скоростта, с която се е движел този електромобил, незабележимо се е прихващала и изпращала на сървърите на Tesla.
След направените по-задълбочени проверки се оказа, че всеки един от по-новите модели електромобили на Tesla записват GPS координатите на превозното средство и ги споделят с компанията. Тези данни са напълно обезличени и няма как да се разбере конкретната личност, но експертите са скептични.
Всъщност, така и трябва, понеже в електромобилите на Tesla се използва системата за самостоятелно шофиране Full Self-Driving (FSD), която може би неправилно се счита за автопилот, но се усъвършенства с всеки изминал ден. Едновременно с достиженията в областта на електродвигателите и батериите за акумулаторните блокове на автомобилите Tesla представя редица иновации в сферата на събирането, анализа и използването на данните от електромобилите, като това променя и трансформира цялата автомобилна индустрия и самото общество с помощта на съвсем нови похвати, за които може да се каже, че са наистина революционни. Именно това е начинът със сигурност да се разбере кой всъщност носи отговорността при възникване на пътнотранспортно произшествие с участието на безпилотен автомобил.
По повод тази отговорност властите на китайския мегаполис Шънджън приеха закон, който съвсем точно определя чия е вината при възникване на ПТП по вина на автономен автомобил. Според новия закон, ако в купето се намира водач, който трябва да поеме управлението при нужда, то тогава отговорността за възникналото ПТП е негова. Ако транспортното средство се е движело в изцяло безпилотен режим, а зад волана и в купето няма човек, който може да управлява автомобилa, то отговорността при ПТП е на собственика на роботизираната кола. И в третия случай, предвиден в новия китайски закон, ако бъде доказано, че причината за възникването на ПТП е хардуерен дефект или софтуерен бъг, то отговорността за последствията е на производителя на роботизирания автомобил или създателя на софтуера на използвания автопилот. В този случай собственикът на автономния автомобил има право да заведе съдебно дело срещу производителя. Разбира се, да съдят концерна имат право и пътниците, които са били в роботизирания автомобил. Прилагането на тази съвсем логични правила и в други страни изисква информация дали в купето има водач, дали си е държал ръцете на волана и т.н.
Оказа се, че електромобилите на Tesla разполагат с всичко това, като има и редица допълнителни неща. Всъщност електромобилите на Tesla, както и 99% от новите автомобили имат регистратори на събитията (EDR). Това са нещо като Черните кутии в самолетите. При екстрена ситуация тези устройства записват само 5 секунди информация за скоростта, ускорението, начина на използване на спирачките, ъглите на завъртане на волана, автоматичния контрол на стабилността на превозното средство - всичко това помага при разследването на тежките ПТП-та.
Разследване на инженерното списание IEEE Spectrum установява различна картина. Tesla извършва непрекъснат запис на всичката тази информация на 4GB SD карта памет или на 8GB MicroSD, която се намира в MCU модула (бордовия компютър) за управление на електромобила. Записваните файлове са много подробни. В тях има времеви маркер, информация дали са сложени предпазните колани и доколко са обтегнати, записват се решенията на автопилота, както и информация дали водачът държи ръцете си на волана. Записът на един пакет подобна информация става 5 пъти в секунда и използваната карта памет стига за години и дори покрива технологичното време на живот на електромобила. Очевидно е, че при воденето на съдебни дела тази информация е изключително важна и решаваща. Данните се предават, когато колата се включи в WiFi мрежа, за да се ъпдейтне, тогава се сваля съответния софтуерен пакет, но се ъплоудват параметрите от MCU модула.
Медията признава, че не е открила доказателства, че още по-чувствителните данни, като стрийма от камерите и лазерните радари в безпилотен режим се пренасят на корпоративните сървъри. Каквито са опасенията на китайските власти например. Тези данни се съхраняват в отделен компютър и имат различен механизъм за контрол. Някои от възможностите им са например, че шофьорът може да включи към него USB флаш карта и да използва предните камери, като такива за следене на трафика и за доказателства за произшествия (т.нар. Dash Camera). Данните от сателитния тракер (GPS) също не остават неприкосновени. Всяка една Tesla произведена след средата на 2017 г. записва пълния маршрут, която колата изминава. От момента на превключване на автоматичната скоростна кутия от "паркинг" (P), на "карай" (D). Тези записи се правят независимо, дали е активиран автопилотът или не.
Какво всъщност се случва с тези съкровища от данни? Да напомним, че Tesla продаде около 3 млн. електромобила и всеки от тях изпаща ценна информация към сървърите на компанията. Това са милиарди пропътувани мили с GPS маркери, снимки и видеа. Всичко това се използва за обучението на изкуствения интелект на Tesla, който става все по-добър. Но това вече е тема за друг разговор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари