Звездата Бетелгейзе може да се окаже фабрика за тъмна материя

Offnews Последна промяна на 23 април 2021 в 08:52 5377 0

One of Earth's nearest stars may be a dark matter factory

Напълно е възможно в нажежения до червено център на свръхгиганта Бетелгейзе да се образуват тонове аксиони - хипотетичните частици тъмна материя. Наскоро учените направиха опит за откриването на тези частици, който се оказа неуспешен, но резултатите от тази научна работа помогнаха на физиците за пореден път да уточнят предполагаемите свойства на тези частици.

Бетелгейзе е ярка звезда в съзвездието Орион, която в космически мащаб е близо до нас - само на около 520 светлинни години. Миналата година тя започна да се появява в медиите, след като започна загадъчно да мига и учените започнаха да считат, че тази звезда във всеки един момент ще стане свръхнова.

Размерът и температурата на Бетелгейзе са такива, че тази звезда е идеалното място за търсенето на аксиони, считат учените. Тези хипотетични частици с маса една милионна или една милиардна част от масата на електрона, са идеални кандидати за тъмната материя - загадъчната субстанция, масата на която многократно превишава масата на обикновената материя във Вселената. Но засега учените не могат да открият и да наблюдават въпросната тъмна материя.

Счита се, че след като са тъмна материя, аксионите не трябва да излъчват светлина. Но според съвременните научни теории, има вероятност фотоните да се превръщат в аксиони, когато се намират в много силно магнитно поле. Именно такава е средата в центъра на звездата Бетелгейзе, масата на която 20 пъти превишава тази на Слънцето. Очаква се това да е така наречената "фабрика за аксиони".

Ако аксионите наистина възникват в тези условия, голямо количество от тях се разпространява във всички посоки. Взаимодействайки с магнитното поле на нашата галактика, тези частици биха могли да се превръщат обратно във фотони и да формират специфично рентгеново излъчване. Изследванията продължават.