Стартъпът Nikola трябваше да остави далеч над себе си Tesla –  за 6-те години откакто съществува, тази компания привлече инвестиции от General Motors и от други големи корпорации, като по този начин нейната пазарна капитализация прехвърли $20 милиарда. Интересно е, че на фона на всичко това Nikola не представи нито един серийно произвеждан автомобил и въобще не можеше да става дума да достави поръчаните транспортни средства на своите клиенти. През месец септември миналата година компанията и нейният основател бяха обвинени в измама, и цените на акциите на Nikola се сринаха. Към днешен ден инвеститорите трескаво разпродават ценните книжа на компанията, регулаторните органи провеждат разследване, а Nikola се опитва поне частично да запази своя облик. Нека накратко се спрем върху историята на този „убиец“ на Tesla, който към днешен ден изобщо не се опитва да се състезава с автомобилната компания на Илън Мъск.

 Харизматичният и пробивен основател

Разказът за Nikola е редно да започне с Тревор Милтън –  типичната за стартъпите харизматична личност, който е основател и ръководител на компанията. Човекът предизвиква интерес и симпатия към себе си благодарение на класическата биография в стил „постигнах всичко от нулата“. Той е преминал през трудни лични проблеми –  на най-ранна възраст почива неговата майка, но той намерил в себе си сили да стартира собствен бизнес – компанията Upillar, която е нещо като онлайн търговско пространство, подобно на Amazon и eBay. В интервю пред Forbes Милтън разказва, че Upillar е имала по 80 милиона потребители на месец. Но компанията е свършила парите и се е наложило да бъде закрита. Милтън заяви, че тогава е изгубил всичките си спестявания, включително и заделените семейни пари.

След това Милтън се завръща към бизнеса в областта на транспорта. Така се появява стартъпът dHybrid, който се занимава със специфично преобразуване на дизеловите автомобили за работа не само с дизелово гориво, но и с природен газ. Милтън е избрал корпоративния сегмент за развитието на своята млада компания и започнал да сключва договори с големите транспортни фирми. В крайна сметка компанията dHybrid подписва договори и други документи на обща сума около $100 милиона. Но и тук младият бизнесмен няма късмет –  той заявява, че едър инвеститор е вложил големи парични средства в dHybrid и е получил възможност да открадне интелектуалната собственост на стартъпа. В крайна сметка се е наложило и тази компания да бъде затворена.

Натрупаният опит за работа в транспортната сфера Милтън решил да използва в своя нов проект. Той е разбрал, че индустрията за транспортиране на разнообразни тежки товари е твърде изостанала и би могла да се модернизира. По това време Милтън създава компанията dHybrid Systems, която се занимава с различни горива за транспорта, но фокусът се измества към специализирани системи за съхранение на водород и природен газ. Металургичната корпорация Worthington Industries погълнала компанията dHybrid Systems, което е дало възможност на Тревър Милтън да се заеме със своя нов проект – товарни автомобили с водородно гориво. Годината е 2014-та.

 Най-доброто от ДВГ и електромоторите

Младата компания стремително се втурва в набиращата обороти индустрия на товарния транспорт с алтернативно гориво. Tesla вижда бъдещето в електрическите автомобили, а младата компания Nikola Motor Company се опитва да опитва да отиде още по-далече. Стартъпът счита, че оптималното решение е използването на водород с електрическо задвижване.  По това време Милтън започва да набира кадри за компанията по съвсем нестандартен начин: той търси специалисти без опит в конструирането на автомобили. Според думите на бизнесмена, само по такъв начин може да се постигне ново виждане по отношение разработването на нов вид транспорт.

На мен ми трябваха хора, които вярват, че всичко е възможно да се постигне. Имах нужда от също толкова наивни хора, какъвто бях и аз“ – заявява Милтън

И така, новият екип на Nikola внимателно анализира силните и слабите страни както на дизеловите, така и на електрическите товарни автомобили, като малко по-късно заявява, че водородните влекачи нямат недостатъците на другите типове силово задвижване, но използват всичките им преимущества. Към минусите на товарните автомобили с двигатели с вътрешно горене се посочват вредата за околната среда и несъвършенството на самия ДВГ –  пиковият въртящ момент не се постига веднага. Недостатъкът на електрическите автомобили, според екипа на Милтън, е голямото тегло на акумулаторните блокове плюс дългото време на тяхното зареждане. На този фон водородните влекачи изглеждат най-доброто решение за всички проблеми: зареждането с гориво отнема около 20 минути, замърсяването на атмосферата е равно на нула, теглото е съпоставимо със стандартните дизелови камиони, а пробегът достига 1200 км.

Казано по-просто, товарните автомобили на Nikola са хибрид, само че не с електрически мотор и ДВГ, а със електродвигател с водородни горивни елементи, които дават енергия на акумулаторния блок. По този начин не се налага зареждането на акумулаторните батерии с електричество, и се използва рекуперация на спирачната система. Зареденият в резервоарите водород чрез химична реакция с кислорода генерира електрическа енергия за акумулаторния блок, който от своя страна захранва електромотора. В крайна сметка получаваме електрически ток и обикновена вода, която подобно на водата от климатика изтича на пътя.

Компанията на Милтън представя няколко прототипа. Към днешен ден на сайта на Nikola са показани два модела на водородни товарни автомобили. Това са Nikola Two с три оси и Nikola Tre, който е по-малък, има две оси и по-слаби технически характеристики. Компанията анонсира и пикап, два модела на ATV-та –  за цивилни и военни, както и водороден мотоциклет.

 Бързият ръст на цената на акциите

Инвеститорите повярваха на Nikola –  в този  стартъп инвестираха Bosch, южнокорейската корпорация Hanwha и други големи компании. General Motors миналото лято официално обяви плановете си да купи акции на Nikola за $2 милиарда. От своя страна Nikola Motor Company публично заяви, че са получили предварителни поръчки за производство на водородни товарни автомобили на обща сума $10 милиарда, при това без да има нито един продавач или ритейлър. Най-голямата поръчка от 800 водородни камиона направи американската пивоварна компания Anheuser-Busch.

Акциите на борсата започнаха да растат: през месец март миналата година една акция се търгуваше за около $10, а през месец юни курсът на акциите на Nikola Motor превиши $70, като по този начин пазарната капитализация на компанията достигна приблизително $20 милиарда. Към края на миналото лято цената на акциите слезе до $45, но въпреки всичко, това е един впечатляващ показател за една млада компания, която е успяла да да влезе във висшата лига. Би могло да се каже, че има още една автомобилна компания, акциите на която също са много горещи и това е Tesla. Но автомобилната компания на Илън Мъск има една съществена разлика от стартъпа на Тревър Милтън –  Tesla предлага реален продукт.

Колкото пъти Tesla отлагаше датата на излизане на своите нови електромобили, толкова пъти злите езици погребваха компанията, но днес тя произвежда реални електрически автомобили в съвсем истински заводи и за тяхното зареждане вече е изградена солидна мрежа от зарядни станции. Тоест, Tesla реализира оборот и има стабилен паричен поток. Що се отнася до Nikola, през цялото време за съществуването на тази компания тя показа само два прототипа и видео, в което един белоснежен влекач се движи по двулентов път. Именно този клип постави Nikola в твърде неприятно положение.

Обвиненията

На 10-ти септември миналата година изследователската компания Hindenburg Research направи официално изявление пред медиите със сериозни обвинения по адрес на Nikola. Това стана само два дни след като General Motors обяви плановете си сериозно да инвестира в стартъпа на Тревър Милтън. Можем само да се опитаме да си представим с какво нетърпение мениджърите на автомобилния гигант сa очаквали да приключи разследването на Hindenburg Research, отчетът от който започва с думите „изградено на тотална измама мошеничество“. Разследващите разкритикуваха не само Nikola, но и самия Тревър Милтън, като обявиха, че именно той е виновен за направените неверни твърдения и обещания.

Оказа се, че електрическият товарен автомобил в този клип се задвижва не от фирмената силова система на Nikola, а в него е поставен двигател с вътрешно горене, за да бъде камиона представен като готов прототип. Всичко се оказа толкова просто, че медиите не можеха да повярват и започнаха отново и отново да проверяват представения товарен автомобил. Кой би могъл да се досети че този камион е бил изтеглен на върха на наклонено шосе откъдето е пуснат по инерция, като камерата е поставена по такъв начин, че изглежда той сякаш се движи по равен път. Интересно е, че  Nikola потвърди това и зае удивително наивна позиция, като заяви че те никога нищо не са крили и в клипа директно се казва, че товарният автомобил е в движение, а не че се задвижва от водороден двигател. Към днешен ден оригиналният клип е недостъпен, но както обикновено от него останаха много кадри.

Ако ситуацията с това видео можеше някак да бъде потулена, останалите обвинения на Hindenburg Research предизвикаха изключително сериозни опасения и множество въпроси. Според данните от това разследване Nikola няма и никога не е имала собствена технология за производство на акумулаторни батерии, а Милтън на вълната на популярността само хвърлял прах в очите на инвеститорите. И още, представителите на Powercell AB –  дъщерната компания на Volvo, която се занимава с научни изследвания в областта на използване на водород в транспорта, обяви изявленията на Nikola за своите горивни клетки като „празни приказки“. Веднага бяха подложени под съмнение и заявленията на Милтън за производство на водород, който е 81% по-евтин от този на конкуренцията – всъщност Nikola никога не е произвеждала подобно гориво.

Оказа се, че без да има какъвто и да било свой собствен проект, Nikola е планирала да използва технологиите на General Motors. Веднага се разбра, че при съвместната работа на тези две компании, едната дава всичко, а другата почти нищо. Има и още –  Милтън бе порицан и затова, че заяви, че  Nikola сама си произвежда всички ключови компоненти за тези водородни товарни автомобили. Съвсем бегла проверка показа, че демонстрираният на един от клиповете инвертор се произвежда от компанията Cascadia, а Nikola просто е поставила лепенки върху нейния логотип. Има и други подобни случай.

Естествено, акциите на Nikola се сринаха с 30% наведнъж. Скандалът с Nikola се отрази и на акциите на General Motors –  техният курс падна с 4%. Десетина дни след публикуването на това разследване Милтън заяви, че доброволно  напуска Nikola и повече няма да е генерален директор на компанията и няма да участва в борда на директорите. Настъпи пълен хаос – General Motors отказа да купува акциите на Nikola, а комисията по ценни книжа и борси на САЩ (SEC)  и Министерството на правосъдието започнаха свое разследване по отношение на Nikola и връчиха на участниците в тази компания призовки за съдебно дело. В началото на тази година Worthington Industries продаде всички акции на Nikola при обща цена около $147 милиона.

 

Последно време няма никаква информация за Тревър Милтън. Беше се чуло че той е арестуван, но това се оказа фалшива новина. Той изтри всичките си Twitter и Instagram акаунти и сега не е лесно да се разбере как живее. Но Милтън притежава най-големия пакет акции на Nikola и към днешен ден финансовото състояние на бизнесмена според Forbes възлиза на 1,9 милиарда.

2 thoughts on “Историята на компанията Nikola Motor, която възнамеряваше „да убие“ Tesla”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *