Комисията за защита на потребителите (КЗП) и мобилните оператори се споразумяха за начина по който се формират неустойките при предсрочно прекратяване на договорите. През септември регулаторът забрани някои от противоречивите практики, които мобилните оператори прилагат при терминиране на контрактите от страна на абонатите.
Според настоящите условия, освен максималния размер от три месечни такси, предвидени в закона, те изискваха и доплащане на разликата между промоционалните и нормални цени, както и за закупените от тях устройства. КЗП наложи забрана на тази практика, но засега тя не издържа в съда след жалби на телекомите. В две от делата пред Административният съд тя падна, като в едно от тях – това на „Йеттел“ решението на магистратите беше подкрепено и от Висшия административен съд, макар и подписано с особено мнение.
Въпреки тези неуспехи, КЗП постигна споразумение с операторите, като поне на хартия защити своята визия как да изглеждат неустойките. Ключовата промяна, за която регулаторът се е договорил с телекомите е, че последните няма да добавят допълнителните неустойки, които включват всички промоционални цени и отстъпки, които остават до края на договора. Операторите ще могат да претендират само за направените до момента на прекратяването на контракта такива.
От КЗП обявиха, че се въвеждат ясни лимити за общата сума за неустойките и те са в рамките на три стандартни месечни такси. Регулаторът твърди още, че новите текстове на общите условия на операторите ще са по-ясни и ще премахнат точките за едностранно тълкуване в полза на компаниите.
От информацията на КЗП не става ясно, дали телекомите запазват трите стандартни такси за прекратяване и обезсмислят добавянето на промоциите за изтеклия период, който абонатът вече е платил и ползвал. Или те се калкулират първо и след това се прибавя примерно една или две месечни такси по стандартна тарифа. Тези детайли ще трябва да се видят в новите условия. КЗП засега е уверен, че таванът за неустойките ще бъде в размер на трите стандартни месечни такси.
Споразумението между КЗП и операторите обхваща само новите договори, които тепърва ще се сключват. Решението е ключово, защото това дава на телекомите известно време за адаптация, преди мнозинството от контракти да преминат по обновените условия за предсрочно прекратяване.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари