Стриймингът прави DVD дисковете отново привлекателни

Стефан Николов Последна промяна на 16 юли 2024 в 20:22 658 0

Стриймингът прави DVD дисковете отново привлекателни

Снимка Sean Benesh/Unsplash

Стриймингът прави DVD дисковете отново привлекателни

От 2004 г. насам червените павилиони за даване на DVD-та под наем, разположени в близост до входовете на магазините за хранителни стоки и други подобни, изкушават купувачите да наемат дискове с филми (а до 2019 г. и с видеоигри). Но и последните 24 000 павилиона на Redbox ще изчезнат, тъй като тази седмица компанията майка на Redbox премина към ликвидация. Краят на Redbox бележи още един смъртен удар за DVD индустрията в момент, когато нестабилните стрийминг услуги отново правят физическите носители привлекателни.

Закриването на Redbox

Chicken Soup for the Soul Entertainment, която е собственик на Redbox, подаде молба за обявяване в несъстоятелност на 29 юни. Но в сряда съдия Томас М. Хоран от съда по несъстоятелност на САЩ за окръг Делауеър одобри преобразуването, което означава ликвидация на бизнеса. Останалите 24 000 павилиона на Redbox ще бъдат затворени, а 1 000 служители ще бъдат съкратени (правото на обезщетение и компенсации се проверява, а синдикът по несъстоятелността ще разследва дали доверителните фондове, предназначени за служителите, не са били присвоени).

Изданието Ars Technica ни напомня, че Chicken Soup купи Redbox за 375 млн. долара през 2022 г., само че има дългове в размер на 970 млн. долара. Тя ще закрие и своите стрийминг услуги Redbox, Crackle и Popcornflix.

DVD дисковете в процес на упадък

Като бизнес, ориентиран към DVD, услугата Redbox живееше на кредит. Удобството на стрийминга по заявка затруднява конкуренцията, а процедурата по несъстоятелност разкри, че Redbox е плащал на служителите си повече, отколкото е печелил.

Като цяло изминалата година не беше добра за почитателите на DVD и Blu-ray, тъй като много предприятия обявиха, че излизат от индустрията. През август Netflix се отказа от първоначалната си дейност - изпращане по пощата на DVD дискове под наем. Сега, когато властва стриймингът, останалият бизнес с DVD дискове беше толкова незначителен, че Netflix просто започна да раздава своите DVD дискове, докато прекратяваше тази си дейност.

Някогашните двигатели на индустрията, DVD и Blu-ray дисковете бяха изхвърлени през 2024 г. През април Target потвърди, че ще продава DVD дискове в магазините само в "ключови моменти", като зимния празничен сезон или излизането на някой по-нов и интересен филм на DVD. Новината е особено болезнена, като се има предвид, че тази година Best Buy прекрати продажбите на DVD и Blu-ray в магазините и онлайн. Disney възлага бизнеса си с DVD и Blu-ray на Sony, а Sony този месец разкри плановете си да спре продажбата на записваеми Blu-ray дискове на потребителите (все още не е решила кога).

Неподходящото време

За компаниите е най-разумно да се откажат от продажбите на физически носители. Според изчисленията на CNBC продажбите на DVD са спаднали с над 86% за периода от 2008 до 2019 г. Изследване на Асоциацията на филмовите продуценти през 2021 г. установи, че физическите носители представляват 8% от пазара на домашни/мобилни развлечения в САЩ, като изостават от цифровите (80%) и киносалоните (12%).

Любопитно е, че колкото физическите носители стават все по-малко доходоносни, а затварянето на предприятията затруднява намирането на оптични дискове, до голяма степен заменилите ги стрийминг услуги стават все по-тежки и ненадеждни. И тъй като стрийминг индустрията става по-конкурентна и жадна за печалби от когато и да било, никога не се знае дали филмът/шоуто, който най-много ви е привлякъл към дадена стрийминг услуга, все още ще бъде наличен, когато най-накрая получите възможност да седнете и да го гледате. Дори платените онлайн библиотеки, които бяха рекламирани като достъпни "завинаги", вече са отнети от клиентите.

Когато някой си купува или наема DVD, той знае точно за какво съдържание плаща и колко дълго ще го има (при условие че се грижи за физическия носител). Освен това те могат спокойно да гледат съдържанието, ако няма интернет, и да са сигурни, че получават некомпресирана 4K резолюция. Освен това е по-малко вероятно зрителите на DVD да бъдат бомбардирани с реклами при всяко спиране и могат да заобиколят началния екран на смарт телевизора, който е пълен с реклами (но нищо не е съвършено; някои DVD имат реклами, които не могат да се прескачат).

Стриймингът изобщо няма да се стабилизира скоро. Сформирането на екипи между доставчиците на стрийминг и сливанията/придобиванията правят бъдещето на стрийминга и качеството на наличните услуги несигурни. Така например, няма как да не се запитаме дали какво предстои на Paramount+ и Pluto, след като Paramount планира сливане със Skydance?
Също така може да се каже, че зависимостта от стрийминга може да бъде твърде ограничаваща за любителите на филми и хората с уникални вкусове. Ценното съдържание, като по-стари филми или отменени телевизионни предавания, невинаги се предлага в стрийминг услугите. А това, което се пуска в стрийминг, понякога се променя - премахва се новата музика и спорните сцени/епизоди или смущаващи моменти от събитията на живо.

Затварянето на DVD компанията Redbox се подготвяше от години. Има хора, които смятат, че е много разумно да се поддържа физическа медийна библиотека, но наемането на такава е още по-нишово. Все пак местата, където се предлагат DVD дискове, напоследък са значително по-малко, а да се разчита за домашно забавление единствено на все по-подобната на кабелна телевизия стрийминг индустрия е едно направо страшно и плашещо предложение. Да се види една алтернативна възможност под формата на един удобен павилион или дори будка някъде около големите магазини към днешен ден звучи все по-добре и по-добре.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !