Наближава ли краят на популярните GIF-ове, които белязаха цяла интернет ера

Стоян Ненов Последна промяна на 10 октомври 2022 в 10:41 1145 0

Nyan Cat

Снимка Nyan Cat

Nyan Cat е едно от най-популярните GIF-чета в света и интернет

GIF анимациите са особено харесвани в социалните мрежи и чатовете и в продължение на години са използвани като начин за изразяване на емоции и реакция на различни моменти от разговора. Форматът е доста стар, но с времето се разви и превърна в удобен и бърз начин за по-забавна комуникация между интернет потребителите. Но може би идва неговият край, предупреждава The Atlantic.

Преди години създаването на GIF клипове беше трудно, а споделянето им още повече. Беше нужен специален софтуер, а самите файлове трябваше да са с възможно най-малък размер, за да могат да се качват в социалните мрежи. Резултатът беше лошо качество на изображението и много кратки отрязъци от интересни или забавни моменти от филми, сериали, песни и т.н.

Днес обаче всичко е много по-лесно. Има десетки сайтове за правене и споделяне на GIF-ове. Самите социални мрежи също предлагат различни функции и цели секции с такива „реакции“. Дори някои смартфони имат вградена възможност за създаване на GIF от личните снимки и клипове.

Но може би идва техният край. Поне така казват от GIPHY – голямата платформа за споделяне и търсене на GIF-ове, която Meta иска да придобие. Идеята обаче не се харесва на британските регулатори, които искат да блокират сделката. В отговор на техните притеснения, адвокатите на GIPHY казват, че интерес от други купувачи няма, а вместо това има спад на използването на GIF-ове. Платформата твърди, че наблюдава намаляване на броя качени анимации, а по-младите потребители на социални мрежи вече смятат GIF-овете като нещо за „буумъри“ и „криндж“. Или иначе казано, за хора на средна възраст и като „нелепи“ и „странни“.

Адвокатите на GIPHY обаче не дават конкретни данни за спада на популярността на GIF-овете нито за мнението на тийнейджърите. Според анализа на The Atlantic обаче, процесът е неизбежен. „Тези файлове са форма на изкуство, която е налична само в интернет. Видеото го имаше преди Мрежата, както и снимките, рисунките. GIF-ове има само в интернет“, коментира Мат Семке, създател на GIF-ове.

Едно от предимството на тези файлове е, че могат да се направят да се повтарят безкрайно и да изглеждат като един плавен, вечен клип. Алтернативата е да се използват кратки видео клипове, най-често в МР4 формат. Те не могат да се направят с толкова главно автоматично рестартиране, което разваля илюзията, но пък са по-удобни и вече също могат да са с компактен размер. А и качеството им е по-добро и могат да имат и звук.

Именно затова много платформи и социални мрежи, включително Tumblr, Twitter, Imgur и други, вече автоматично конвертират дори стари GIF-ове в MP4. Обновените кодеци за компресиране правят МР4 реакциите до 20 пъти по-малки по обем на файла спрямо GIF. Разбира се, не всички са доволни и не постигат тези резултати. Това зависи в голяма степен от фактори като тип на сцената като брой обекти, пиксели, динамика на движението, източник на видеото и др.

Tumblr също отчита спад на GIF-овете спрямо преди шест години. Очаквано е, че интересът към тях ще спадне, тъй като вече има нови, също толкова лесни и по-интересни алтернативи. Например TikTok тенденцията за кратки клипове с текст и филтри по тях, която се прелива и в останалите социални мрежи. Все още е рано да се каже, че GIF-овете ще изчезнат напълно, но определено вече не са кралят на „реакциите“ и постепенно ще се превърнат отново в това, което бяха – по-малко популярни от другите възможности за комуникация в интернет.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !