Meta заряза метавселената и се насочи към изкуствения интелект

Стефан Николов Последна промяна на 27 април 2023 в 12:34 586 0

Meta Metaverse

Снимка Meta

Meta заряза метавселената и се насочи към изкуствения интелект

Лабораторията за виртуална реалност Reality Labs на Meta харчи пари като стартъп. За съжаление, тя не отбелязва десеткратен растеж, както е при стартиращите компании. Разходите на корпорацията за научноизследователска и развойна дейност през първите три месеца на годината надхвърлиха 9 млрд. долара, което се равнява на около 33% от приходите. Това е два пъти повече от Alphabet и Microsoft.

Спадът в технологичния сектор през миналата година доведе до съкращаване на разходите в целия сектор, включително до рекордни съкращения на работни места. Meta също предприема подобни мерки, които нарече "година на ефективността". Въпреки това числата, които постъпват от Reality Labs, са стряскащи.

Подразделението отчита оперативна загуба от почти 4 млрд. долара при това само за тримесечието. Сумата щеше да е по-приемлива, ако загубите стимулираха потребителското търсене. Само че продажбите са намалели с 51% спрямо миналата година. Търсенето на най-новите VR хедсети Quest 2 е слабо. Новите хедсети за смесена реалност, които трябва да излязат на пазара тази година, може да се окажат по-популярни. Но засега идеята за метавселената като неразделна част от нашия социален и професионален живот е тотално провалена.

Прави впечатление, че въпросите на инвеститорите по време на обсъждането на приходите на Meta пренебрегнаха метавселената и се съсредоточиха предимно върху AI. Тук инвестицията на Meta може да се възвърне по-рано. Нейните инструменти с елементи на изкуствен интелект (AI) за рекламодатели и потребители биха могли да подобрят целевата цифрова реклама.

Подобно на Alphabet, Meta се справя добре с убеждаването на рекламодателите да похарчат толкова, колкото похарчиха миналата година, въпреки нестабилния икономически фон и промените в защитата на личните данни от страна на Apple, които ограничават проследяването на рекламите и не дават възможност да се разбере каква е ефективността на показваните реклами. А и конкуренцията от страна на TikTok и новите рекламни бизнеси на компании като Apple и Amazon намаляват дела на Meta на световния пазар на цифрова реклама.

AI може да подобри това. Подобно на Alphabet, Meta разчита на дигиталната реклама. Подобно на Alphabet, тя прави големи разходи за нови технологии, които се надява да стимулират съществуващия ѝ бизнес и да създадат нови източници на приходи. Но за разлика от Alphabet, Meta не разполага с печелившо алтернативно бизнес звено като електронен облак. Изданието Financial Times съобщава, че към днешен ден рекламният дял на Meta на световния рекламен пазар е най-ниският считано от 2018 г. насам.

Има предположения, че въвеждането на такси за верификация на акаунтите във Facebook и Instagram може да бъде допълнителен източник на средства, докато Meta изчаква инвестициите в изкуствения интелект и метавселената да се възвърнат. Но катастрофалният експеримент на Twitter с абонаментите е отблъскващ. Далеч по-логично е инвеститорите да бъдат убедени, че ИИ може в съвсем близко бъдеще да подобри основния бизнес с дигитални реклами.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !